Q-Bakeries bouwt af na verloren contract Colruyt

Maar liefst 11 miljoen euro verliest de Zolderse bakkerijgroep Q-Bakeries omdat een contract met Colruyt ten einde loopt. Waar Q-Bakeries vandaag nog in 2/3 van de Colruyt-vestigingen dagelijks vers brood levert, gaat Colruyt dat vanaf 12 juli zelf doen, in samenwerking met een andere bakkerijgroep. “We hebben het contract verloren omdat wij Nederlandse aandeelhouders hebben, en Colruyt met een zuiver Belgische partner in zee wou,” vermoedt Dirk De Roover, financieel directeur van Q-Bakeries. “Jammer, maar helaas. Het gevolg is dat een 20-tal uitzendkrachten in onze vestiging van Ardooie niet meer zullen opgeroepen worden. Voor het vast personeel (meer dan 300 mensen) verandert er niets.” Q-Bakeries heeft in Lommel onlangs ook het failliete Harvest Time Bakeries overgenomen.

Q-Bakeries190 chauffeurs
Anderzijds heeft het bedrijf de intentie aangekondigd om een eigen transportfirma op te richten en de 130 vaste en 60 tijdelijke chauffeurs hierin onder te brengen. “Het probleem is dat al onze klanten tussen 6 en 9 uur ’s morgen beleverd willen worden,” aldus nog De Roover. “De rest van de dag staan onze vrachtwagens stil op de parking en hebben onze mensen niets te doen. We moeten hen nu al 6 dagen laten werken om hen een vol uurrooster te kunnen bieden. Waar concurrenten het transport gewoon afstoten en een externe firma inschakelen, vonden wij dat sociaal onverantwoord. Vandaar dat we een eigen transportbedrijf gaan oprichten. Daarmee willen we in de eerste plaats het volume in onze vrachtwagens verhogen. Ze zijn nu voor 60 procent vol. We kunnen dus op de 1.200 plaatsen die we dagelijks bezoeken, ook goederen van andere leveranciers afzetten. In de tweede plaats willen we ook na 9 uur uitrijden, dit in opdracht van derden. Op die manier optimaliseren we de inzet van onze mensen en middelen. Dat moeten we doen om concurrentieel te blijven.”

Q-Bakeries wil alle 190 chauffeurs aan boord houden. “Voor de 130 vaste medewerkers die overstappen, beloven we dezelfde loonvoorwaarden tot hun pensioen. Ook al verhuizen ze van het paritair comité Voeding naar Transport. Voor de 60 uitzendkrachten, die dus ook mogen overkomen, veranderen de voorwaarden wel als ze naar het nieuwe bedrijf meekomen. Zij moeten dan 10 tot 15 procent inleveren. Maar wij denken dat het zo beter is dan onze hele transportdivisie te moeten afstoten.”