Blabloom, de Limburgse winkel en webshop in kinderspullen, onderhouds- en verzorgingsproducten, pakt uit met een originele actie als protest tegen de Black Friday. “In plaats van mee te doen aan de grote kortingen-rage, moedigen wij klanten aan om die dag juist meer te betalen en 5 euro extra aan het goede doel te schenken”, zegt Kim Smeets van Blabloom.
Black Friday is een Amerikaans concept dat de laatste jaren ook hier erg populair is. Op de vrijdag na Thanksgiving hebben veel Amerikanen een vrije dag, en die wordt beschouwd als de start van de kerstaankopen. Winkels geven enorme kortingen om klanten te lokken. Het is in de VS de drukste winkeldag van het jaar….
Maar niet iedereen is daar gelukkig mee. “Black Friday is hét symbool van de consumptiemaatschappij”, vindt Kim. “Dit druist in tegen onze waarden en normen. Daarom pakken wij vrijdag uit met een nieuw en tijdelijk ‘product’: 5 euro voor VZW Pinocchio, die zich inzet voor kinderen en jongeren met brandwonden. En voor elke klant die dit aankoopt, doen wij er nog eens 5 euro bovenop.”
Een statement dat kan tellen. “We hopen dat ons initiatief een aantal mensen doet nadenken en navolging krijgt bij collega-retailers”, besluit ze.