Redactiebureau Palindroom uit Hasselt heeft de Rebel Mobility Challenge gewonnen. Het gaat om een prijs ter waarde van 5.000 euro om een idee rond betere mobiliteit uit te werken. Rik Neven van Palindroom wil een label introduceren dat wordt uitgereikt aan bedrijven die thuiswerk voor hun medewerkers structureel integreren in de bedrijfsvoering.
Rebel is een adviesbureau rond maatschappelijke impact. Het bedrijf gaat op zoek naar originele ideeën om de vastgelopen mobiliteit in beweging te krijgen. “In dit geval: naar ideeën die ertoe bijdragen dat we na de coronacrisis op het vlak van mobiliteit, niet terug in de oude gewoontes hervallen”, zegt Rik Neven van Palindroom. Het Hasseltse redactiebureau kwam op de proppen met het idee om een manifest en een label uit te werken voor ’thuiswerkgevers’. “Het zijn werkgevers die structureel één of meer dagen per week hun medewerkers thuis of in een coworkingkantoor laten werken, gekoppeld aan een grote mate van flexibiliteit bij het bepalen van de werkuren en de locatie”, legt Rik Neven uit.
Het idee werd door Rebel als beste van België verkozen, goed voor een geldprijs van 5.000 euro. “Met dat geld gaan we samen met Rebel een platform creëren waarop werkgevers het manifest kunnen lezen en ondertekenen”, aldus Neven. “Op dezelfde website zal men kunnen zien welke bedrijven zich profileren als ’thuiswerkgever’. Dit label kunnen ze dan zelf gebruiken in hun profileren, bijvoorbeeld in jobadvertenties. Zo maken ze meteen duidelijk veel belang te hechten aan een goede work-lifebalance en flexibiliteit.”
Volgens Steven Steppe van Rebel was de jury vooral gecharmeerd door de eenvoud van het voorstel. “We geloven bovendien sterk in de opschaalbaarheid van dit idee. Hoe groter de schaal waarop dit wordt uitgewerkt, hoe meer kans dat dit label een sterk merk wordt. We steken hiervoor trouwens de hand uit naar elke organisatie die hier zijn schouders wil onder zetten om de impact te versterken.”