ASL8

Prachtige terminal en nieuwe vliegtuigen voor ASL

Niet één, maar drie grote nieuwigheden werden vrijdag door de luchtvaartgroep ASL uit Hasselt bekendgemaakt. Het bedrijf van Philippe Bodson gaat vanuit een gloednieuwe terminal met loods het algemeen luchtverkeer afhandelen op de luchthaven van Luik (Bierset). Er werden bovendien 2 nieuwe vliegtuigen gekocht om medische interventies te doen (ASL Fly Med) én als eerste in ons land, heeft ASL 2 elektrische vliegtuigen in gebruik genomen om piloten op te leiden.

Pipistrel is een Sloveense fabrikant van sportvliegtuigen die pionier is in elektrische aandrijvingen. Ze zijn als enige ter wereld gecertificeerd. ASL heeft nu als eerste luchtvaartmaatschappij in België twee van deze vliegtuigen gekocht. Ze zullen ingezet worden voor de ASL Academy, waar piloten worden opgeleid en bijgeschoold. Een absolute primeur voor ons land.

ASL heeft bovendien geïnvesteerd in 2 nieuwe Learjet-vliegtuigen voor de uitvoering van medische operaties. Onder de noemer ASL Fly Med zullen vanuit de luchthavens in Luik en Keulen diensten worden aangeboden zoals de repatriëring van zieke of gekwetste patiënten, het transport van organen, de dringende overbrenging van medisch personeel, mobiele intensive care in de lucht, enzovoort.

Tot slot kondigt ASL de start aan als exclusief afhandelaar van alle ‘general aviation’ op de luchthaven van Luik. “Daarvoor wordt de meest moderne, veilige en groene terminal van Europa in gebruik genomen”, zegt CEO Philippe Bodson. Het luchthavengebouw beschikt over een ruime ontvangstbalie, functionele ruimtes voor politie, douane en handlingpersoneel, kantoren, meeting rooms, een relax- en werkruimte voor de piloten, een trainingscenter met simulatoren, en kwalitatieve en sanitaire en technische voorzieningen. Tot slot beschikt de terminal over een multifunctionele ruimte met zicht op het luchtverkeer, en een groot dakterras.

Bij deze terminal hoort een nieuwe vliegtuigloods van 60×35 meter, geschikt om grotere business jets te stallen. ASL heeft voor de bouw van het project een beroep gedaan op Limburgse aannemers, zoals Machiels Building Solutions (Genk), Alu2+ en MTS (Sint-Truiden).