AMS Robotics in Bilzen is wereldwijd gekend voor het programmeren en opstarten van geautomatiseerde productieprocessen. Heel wat autoconstructeurs doen een beroep op het team van Johan Potargent om de robots piekfijn af te stellen. Maar AMS ontwerpt, bouwt en herbouwt ook zelf robots. Zopas werd bijvoorbeeld de grootste robot ter wereld in gebruik genomen voor de productie van kunststof waterstoftanks. Het gaat om de aanpassing van een Japans ontwerp, dat weldra zal verhuizen naar het Zwitserse Softcar. Dat bedrijf werkt aan de ontwikkeling van een vinnig stadswagentje uit kunststof. “De Softcar kan 230 kilometer elektrisch rijden, haalt een topsnelheid van 120 kilometer, weegt amper 780 kilo en kan volledig gerecycleerd worden”, vertelt Johan Potargent in Het Belang van Limburg. “En dat voor een prijs van ongeveer 16.000 euro.”
AMS heeft interesse om deze wagen in Limburg te gaan produceren. “Voor de assemblage van 5.000 auto’s per jaar volstaat een atelier waar een vijftigtal mensen werken”, aldus de ondernemer. “Een dealernetwerk hoeft niet, onderhoud en herstellingen kunnen gewoon in de fabriek zelf gebeuren.” Potargent zoekt alvast naar financiering om het project hier op te starten. Er is zo’n 25 miljoen euro voor nodig. Het liefst van al ziet hij de nieuwe fabriek openen in Genk, waar op het Thor Park een splinternieuw gebouw voor de slimme maakindustrie zal opgetrokken worden. AMS vestigt er alvast zijn ontwikkelingsafdeling. En wie weet rollen er over enkele jaren opnieuw auto’s van de band in Genk…