Elektramat is een webshop die zekeringkasten en elektrisch installatiemateriaal verkoopt, vooral aan de B2B-markt, dus aan elektriciens. De digitale winkel is bij onze noorderburen razend populair. Met een omzet van maar liefst 132 miljoen behoort Elektramat tot de top 50 van de grootste e-commercespelers in Nederland. Om het succes naar België te doen overwaaien, is een specifieke aanpak nodig. “Elektramat heeft vastgesteld dat de verschillen tussen de Belgische en Nederlandse markt verder gaan dan alleen het taalgebruik”, zegt Joran Wermer, commercieel directeur bij Elektramat. En om daar een antwoord op te vinden, werd aangeklopt bij Yappa in Bilzen.
Yoeri Severy, CEO van Yappa, legt uit: “We komen best vaak tegen dat e-commercespelers die groeien richting andere Europese landen, dat doen met de succesformules uit eigen land. Dat werkt soms, maar vaak ook niet. Een goed begrip van de klant is, net zoals dat voor de thuismarkt nodig is, van essentieel belang. Elektramat kwam – zich heel bewust van de verschillen- bij ons aankloppen. Uit de interviews die we met elektriciens deden, bleek al snel dat enkel zij het lokale vakjargon écht kennen. Eén van die elektriciens hebben we in ons team getrokken om de aanpak en boodschappen extra te challengen.”
“Uiteraard zijn de meest opvallende verschillen de taalnuances”, aldus Jeroen Peetermans, marketeer van Yappa. “Groepenkasten worden zekeringkasten en installateurs worden elektriciens, om maar enkele voorbeelden te noemen. Maar ook de markt is hier volledig anders, wat een andere benadering vraagt. Zo moeten we voor SEA, SEO en social ads een andere strategie hanteren.”
Een vette kluif voor de 30 Yappanezen, die fier zijn om de hoofdsponsor van voetbalclub Twente hier te mogen introduceren.