In Limburg wordt 67% van de facturen binnen de afgesproken termijn betaald. Wat betekent dat nog altijd 1 factuur op 3 achterstallig is. Soms met zware gevolgen, want naar schatting 25% van alle faillissementen is een direct gevolg van wanbetaling. Een doordacht debiteurenbeheer is bijgevolg van levensbelang. Dat vindt ook dienstverlener Finvision (Hasselt en Borgloon), dat een platform heeft ontwikkeld waarop bedrijven permanent hun debiteuren kunnen opvolgen.
“Grote ondernemingen zijn vaak actief bezig met ‘credit management’, maar kmo’s hebben niet altijd de budgetten om de debiteuren actief en gestructureerd op te volgen,” zegt Caroline Dierckx van Finvision. “Bovendien wijzen ondernemingen hun eigen klanten niet graag op een achterstallige betaling. Ze willen de klant liefst op lange termijn aan zich binden en daarom ligt de aanpak ervan erg gevoelig. Nochtans is het belangrijk om op elk moment én de risicoklanten én de openstaande saldi te kennen.”
Een mogelijke oplossing is om een extern kantoor in te schakelen voor een klantvriendelijke opvolging van slechte betalers, zoals Finvision. Met een zelf ontwikkeld softwareplatform kunnen kmo’s de status van ieder dossier nu online 24/7 opvolgen.
Caroline Dierckx: “Het platform biedt een overzicht van alle communicatie die er al met de debiteuren is gevoerd. Er zijn ook heel wat rapporteringsmogelijkheden in verwerkt. Op die manier kan de kmo de stap zetten naar een geoptimaliseerd proces van debiteurenbeheer.”