LinkedCar werd opgericht in 2020 door IT-ondernemer Mario Schraepen. “We hebben een CRM-pakket gebouwd op maat van auto-dealers”, vertelt hij. “Daaruit is voortgekomen dat er heel wat interessante data over het voertuig en het gebruik ervan beschikbaar zijn, maar dat daar weinig mee gedaan wordt. Hiermee zijn we aan de slag gegaan. Enerzijds kan de eindgebruiker van LinkedCar via een app nu alle data opvragen, zoals het aantal gereden kilometers, het verbruik, wanneer de onderhoudsbeurt is gepland, wanneer de banden of ruitenwissers moeten vervangen worden, enzovoort. Anderzijds zijn deze data uiteraard ook interessant voor de dealers, verzekeringsmaatschappijen of onderdelenleveranciers. Als zij bijvoorbeeld zien dat de ruitenwissers 150.000 bewegingen hebben gemaakt, dan kan de gebruiker verwittigd worden dat de tijd rijp is voor een vervanging. Belangrijk voor ons is dat de eindgebruiker de controle over zijn data heeft. Hij krijgt zelf nuttige info, en laat toe dat preferred partners hun service hier op kunnen afstemmen.”
LinkedCar heeft voor de technologie al diverse onderscheidingen gewonnen, ook internationaal. Het concept wordt nu verder verfijnd en nieuwe partnerships met dealers en andere partijen worden volop afgesloten. Om de groei van de onderneming te versnellen, heeft Mario Schraepen nu Peter Manet aan boord gehaald als nieuwe investeerder. “Ik ben toevallig met Mario in contact gekomen en was onmiddellijk getriggerd door het concept én door de visie van Mario”, zegt Peter. “Als autoliefhebber situeert deze start-up zich in een sector die me enorm boeit. Vandaar dat ik niet alleen financieel, maar ook als adviseur mee de schouders onder dit mooie bedrijf wil zetten. Als compagnon van Mario gaan we vast en zeker potten breken en hier een internationaal succesverhaal van maken.”