stockmans joel umani (Foto: Studio EVF)

Opinie: “Verkoop het avontuur, zet in op betekenis en zingeving”

Jasper Lambrechts van Cocomo en Joël Stockmans van Umani Group zijn op een terras een pintje gaan drinken. In hun analyse van de huidige gang van zaken komen ze uit bij dezelfde vragen: Waar zitten de mensen die vandaag nog geen job hebben? En: Als 1 op 2 Belgen door de overheid wordt betaald, wie moet dan voor inkomsten zorgen? Of nog: hoe kan je als bedrijf in hemelsnaam de 'war for talent' winnen?

“Als ik enkel verder ga op de vele vacatures van mijn klanten kan ik alleen maar concluderen dat de motor van de economische relance op volle toeren draait, aldus Joël Stockmans, CEO van de Umani Group”.
Jasper Lambrechts, Sales en Business Developer van Cocomo beaamt: “De aanvragen voor teambuildings en andere B2B-evenementen boomt. Hout vasthouden, maar het optimisme bij onze klanten is frappant hoog. Als jonge snaak kijk ik hier met volle bewondering naar en dan vooral naar de veerkracht die ze aan de dag leggen.”

“Waar zitten ze?”
Toch wordt de relance geremd door een cruciaal puzzelstuk: mensen. “En daar wringt het schoentje. Nog steeds”, stelt Stockmans. “De huidige krapte op de arbeidsmarkt ziet eruit alsof corona nooit heeft plaatsgevonden. Vanuit elke sector horen we noodkreten: in de logistiek, onderhoud, productie en supermarkten. Iedereen zoekt momenteel gemotiveerde medewerkers. Daarenboven zie ik deze trend ook niet meteen stoppen de komende maanden. De herwonnen vrijheid gaat de vraag naar events en horeca nog meer doen toenemen, en bijgevolg ook de vraag personeel hiervoor. Kortom: onze arbeidsmarkt staat in brand! En dus stelt iedereen zich de vraag: Waar zitten de mensen die nu nog geen job hebben? Waar zijn degenen die nu thuis zitten maar toch aangeven dat ze willen bouwen aan hun eigen leven en dat van de bedrijven? Er wordt dan snel gekeken naar de VDAB en het belang om de niet-werkende bevolking te activeren. Dat is immers dé rol die ze samen met de andere sociale actoren krachtdadig moet opnemen om het bestaande potentieel van werkzoekenden te overtuigen effectief op zoek te gaan naar en nieuwe job. Het aanbod is er, in overvloed zelfs.”

Jasper en Joël wijzen op een bijkomend probleem. “Je mag de effecten van de technische werkloosheid door corona niet onderschatten. Eind april zaten er nog steeds om en bij de 350.000 mensen volledig of gedeeltelijk in technische werkloosheid. Een groot potentieel dat we nog steeds niet kunnen aanboren. Misschien wel logisch, want dit was een geschenk tijdens de crisis. Ook wij maakten er gebruik van. Het instrument leverde fantastisch werk om de economie te stutten en veel jobs niet definitief te laten verdwijnen. Voor veel bedrijven was het zelfs het verschil tussen overleven en ten onder gaan. Maar…

“Als 1/2 in België zijn loon van de overheid krijgt, moet je geen universitair zijn om te beseffen dat dit géén duurzaam economisch model is”

Jasper Lambrechts en Joël Stockmans.

Als we eerlijk zijn en de situatie vanuit helikopter-perspectief bekijken, moeten we ook kritisch durven zijn”, stelt het duo. “Op het toppunt van deze crisis werd, met dank aan de tijdelijke werkloosheid, meer dan 1 op 2 werkende mensen in België op het einde van de maand betaald door de overheid. 1 op de 2. Je hoeft geen universitair diploma op zak te hebben om te begrijpen dat dit geen duurzaam model is. Als de helft van de taart al lekker comfortabel in de buik van de overheid zit, schiet er niet meer veel menselijk kapitaal over om in de privé het verschil te maken en welvaart te creëren. Terwijl het net die helft is die de andere financiert. Soms moet je de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.”

Daarbij komt dat de overheid vandaag wordt gezien als de meest aantrekkelijke werkgever volgens recent onderzoek van Randstad. “Stabiliteit, zekerheid, goede bescherming, een aanvaardbare werkdruk en een goed pensioen. Als de grootste tentakel in de arbeidsmarkt ook nog eens de meest aantrekkelijke wordt, moeten we ons toch echt wel zorgen maken”, vindt Stockmans.

Jasper Lambrechts (foto hierboven) vult aan: “Wat kunnen wij als ondernemers doen, horen we u denken? Wel verkoop het avontuur, zet in op betekenis en zingeving. Recent bleek uit een Nederlandse peiling (afgenomen bij 27.00 werknemers over 37 landen) dat 25% van werknemers twijfelt aan de zin van zijn job. Zet je bedrijf aantrekkelijk in de markt als werkgever. Motiveer het moeilijke pad. Het is daar waar betekenisvol werk en betekenisvolle relaties worden opgebouwd.”

Joël concludeert: “Samen een uitdaging aangaan, een stip op de horizon zetten en dat tot een goed einde brengen: dat is wat werk betekenis geeft en banden voor het leven smeedt. Bij deze dus ook een warme oproep aan iedereen: kies voor het avontuur binnen een bedrijf (klein of groot), maak het verschil en bouw samen met de collega’s en ondernemers aan de welvaart van morgen. In de buik van de overheid mag het dan wel warm en comfortabel zijn, maar echte welvaart wordt gecreëerd door de avonturiers.”