“Ik moet ze niet: die lijmactivisten en soepgooiers”, bekent Bart Lodewyckx. “Meer nog, ik vind het regelrechte watjes. Begrijp me niet verkeerd. Opkomen voor het klimaat is verdedigbaar. Meer zelfs, het is nodig. Maar doe het dan meteen goed. Spot on. Met wat meer creativiteit en echt lef. Waarom kleven ze zich niet vast aan een vleugel of het landingsgestel van een Ryanairtoestel? Die hebben ons leren vliegen voor minder dan 30 euro en behandelen hun crew alsof ze niet meer waard zijn dan een tombolabiljet. Of kleef u vast aan de slagboom van een olieraffinaderij? En waarom met de handen. Zo voorspelbaar. Dat kan toch ook inventiever. Laat ze zich met hun tong vastkleven aan de bumper van zo’n Hollandse camionette boordevol Zalando-pakjes. Of nog leuker: aan de uitlaat!” 🙂
“Niet dat we tegen e-commerce zijn”, aldus nog Lodewyckx. “Integendeel. E-commerce biedt ook voor lokale ondernemers heel wat opportuniteiten. Maar het mag allemaal veel duurzamer en binnen een gelijk speelveld. Want daar wringt het schoentje. E-commerce wordt vandaag nog gedomineerd door giganten die met verlies werken en intussen niet alleen de markt pakken, maar ze ook kapot maken. En duurzaamheid is ook ver te zoeken als je weet dat bij diezelfde spelers 50 tot 70% van de pakjes gratis worden teruggezonden. De huiskamer is vandaag een paskamer geworden. En de gratis retourkermis de norm. Unizo pleit daarom al geruime tijd voor het verbod op gratis retourzendingen. Op Europees niveau. En we gaan die strijd nog verder opvoeren. Want het moet stoppen. We hebben ons laten vertellen dat de Zalando’s van deze wereld bij elk geleverd pakketje al plakband meeleveren om het retour te kunnen zenden. Waar wachten die lijmactivisten nog op? Vastkleven aan die doos en terug ermee. Onze steun hebben ze!”