“Tijdens de vorige crisis hebben we heel duidelijk gezien dat -vooral multinationals- een aantal budgetten ‘uit paniek’ drastisch hebben teruggeschroefd”, aldus Tamara Bergmans. “Spijtig genoeg merken wij als marketingbureau dat deze investeringen -want dat zijn het- op zo’n momenten al snel in vraag worden gesteld. Even ‘on hold’ zetten en ‘wachten wat het geeft’ is echter géén goede strategie, zo merken wij. In de eerste plaats bij onszelf. Zo heeft Kingfisher marketing in volle coronacrisis de beslissing genomen om een gloednieuw kantoor aan te kopen en zo een fijne, ruime en moderne werkomgeving voor het team te creëren. Ja: een zware investering voor ons. Maar we hebben nooit getwijfeld aan de ROI hiervan. We wisten dat het ons vooruit zou helpen en ons door de crisis zou loodsen. En dat is ook helemaal uitgekomen: we zijn het afgelopen jaar met ongeveer 50% gegroeid, meer dan ooit tevoren. Een toeval is dat niet. De investering heeft een enorm positieve impact gehad op onze medewerkers en onze klanten. De extra uitstraling heeft gezorgd voor nog meer drive, visibiliteit, vertrouwen en geloofwaardigheid. Een schot in de roos, op elk vlak.”
In de tweede plaats heeft Kingfisher marketing ook bij klanten het positieve effect van investeringen in crisistijden ervaren. “Bedrijven als Grafityp of Tapibel, toch geen kleine jongens, hebben zich niet laten leiden door onheilsberichten en hebben resoluut gekozen voor méér visibiliteit. Een keuze die hen absoluut geen windeieren heeft gelegd. Naar eigen zeggen heeft elke euro die ze in marketing geïnvesteerd hebben, zich intussen al 3 keer terugbetaald. Tja, dan weet je het wel. Een beter bewijs dat blijven investeren economisch verantwoord is, zal je niet vinden…”
Daarmee vindt Tamara Bergmans ook een bevestiging in de aloude wetten van de marketing. “Het is wetenschappelijk bewezen dat het verhogen van de ‘share of voice’, zeg maar je marketinginspanningen, leidt tot een verhoging van je ‘share of market’, dus je marktaandeel. Of het nu crisis is of niet, dat doet er niet toe. Gewoon ‘door doen’ en niet mee heulen met de doemscenario’s, doet wonderen. Wie klaagt en zaagt, en uitgaat van het negatieve, vervalt in een ‘self fulfulling prophecy dat alles slecht is én nog slechter wordt. Wij geloven -echt waar- in het tegendeel: ga evoor, investeer en maak er het beste van: daar zitten straks de winnaars: zeker weten!”