Werving- en selectiekantoor VMC-Select uit Genk pakt uit met een nieuwe dienstverlening. Ze gaan bedrijven helpen om een ‘bedrijfs-cv’ op te stellen, waarin alle kenmerken, troeven en de bedrijfscultuur staan opgesomd. “Het document moet dienen om sollicitanten te overtuigen en om de richting aan te geven voor interne medewerkers”, zeggen Peter Vleeschouwers en Jo Frantzen van VMC-Select.
De traditie wil dat sollicitanten een cv afgeven aan de werkgevers waarin alle competenties en ervaringen in de verf worden gezet. Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn de rollen echter omgekeerd, en moeten nu de werkgevers zich van hun beste zijde laten zien aan de kandidaten. “De schaarse kandidaten hebben tegenwoordig hun toekomstige werkgever voor het uitkiezen”, zegt Peter Vleeschouwers. “Het is dus heel belangrijk dat de bedrijven zich profileren met al hun troeven. Door een eerlijk en realistisch beeld te schetsen van wie ze zijn, waar ze voor staan en waar ze naartoe willen, kunnen ze de sollicitanten charmeren. Ook voor hun interne medewerkers is die informatie een uitstekende houvast.”
Realisme
VMC-Select heeft nu een dienstverlening opgezet die ondernemingen begeleidt in het opstellen van zo’n ‘bedrijfs-cv’. “Er gaat een diepgaande analyse aan vooraf, waarbij alle strategische en operationele componenten worden onderzocht”, legt Jo Frantzen uit. “Er komen antwoorden naar boven over de visie, missie, het klantenbestand, de unieke verkoopsargumenten, enzovoort. Waar we heel veel belang aan hechten, is de cultuurmeting. Bestaande medewerkers en sollicitanten zijn erg gevoelig voor een realistisch beeld van de huidige bedrijfscultuur. Om dit DNA in kaart te brengen, hebben we een aparte methodiek ontwikkeld.”
Keep it simple
VMC-Select bundelt vervolgens alle bevindingen in een beknopt bedrijfs-cv, dat intern en extern wordt verspreid. “Het heeft geen zin dit alles neer te pennen in een lijvig rapport. De boodschappen worden veel beter begrepen in een kernachtig, duidelijk, eenvoudig en visueel interessant overzicht”, aldus nog Jo Frantzen. “Zo weten klanten, leveranciers, medewerkers én sollicitanten meteen met wie ze te maken hebben en is de basis gelegd voor een samenwerking op lange termijn.”