Bij Ford-leverancier Lear Corporation, één van de vier grote jongens aan de conveyor, heeft het werk dinsdag een tijdje stilgelegen omdat het personeel vragen had over de afhandeling van het sociaal akkoord. Na een toelichting van de directie is iedereen opnieuw aan het werk gegaan.
Net zoals eerder bij overbuur SML, zorgt het uitblijven van een ondertekende CAO voor spanningen bij Lear. Het personeel heeft er maandag een kopie gekregen van de brief die de directie van Ford vrijdag al naar haar werknemers heeft gestuurd om een aantal hete hangijzers uit het vuur te halen. Bij Lear, waar het hoogste percentage van alle bedrijven voor het sociaal plan heeft gestemd, zorgde die communicatie dinsdag voor bijkomende vragen. Vooral de vertrekregeling vanaf 1 juni is nog niet duidelijk.
Het werk lag dan ook even stil om meer uitleg te krijgen van plantmanager Pascal Hermans. “Het was een infosessie, dus zeker geen staking,” weerlegt hij de woorden van een aantal militanten in een korte reactie. “Nadat we meer duidelijkheid gegeven hebben, is iedereen gewoon opnieuw aan het werk gegaan.” Omdat de buffer met onderdelen goed gevuld was, heeft de productie bij Ford Genk geen nadelen ondervonden van het infomoment.