‘Hier’ verwijst uiteraard naar wat lokaal is. En wie Hiero zegt, hoort hero, het Engelse woord voor held. Dat is precies waar dit project over gaat: lokale helden, bedrijven die net als Made in Limburg en Het Belang van Limburg hun maatschappelijke leidersrol hoog in het vaandel dragen en zich inzetten voor de Limburgse samenleving.
Indra Dewitte, hoofdredacteur van beide publicaties: “Wij zijn meer dan nieuwsmedia, onze missie zit al in onze naam vervat: we handelen in het belang van Limburg, en berichten over producten en diensten ‘made in limburg’. Dat lokale, dat Limburgse, dat zit in ons DNA. Wij voelen ons medeverantwoordelijk om van deze provincie een fijne plek te maken. En die drive delen we met veel Limburgse bedrijven. Deze firma’s, dikwijls familiebedrijven, geven niet alleen om de centen maar willen ook iets extra’s doen voor onze samenleving.”
Het format Hiero wil deze bedrijven op een specifieke manier in de schijnwerpers zetten. “Geen promopraatjes, maar échte verhalen over hun inzet voor de maatschappij. Verhalen die vaak onderbelicht blijven, maar cruciaal zijn in deze tijd. Het gaat om bedrijven die zich inzetten voor duurzame doelen – de hippe term is SDG’s of social development goals – zoals armoedebestrijding, gezondheid, kwaliteitsonderwijs, gelijkheid, en meer. Bedrijven die laten zien hoe zij initiatief nemen en actief bijdragen aan een beter, mooier Limburg”, zegt Dewitte.
Hiero biedt Limburgse bedrijven de kans om uit te leggen hoe zij die civic role omzetten in concrete projecten. Van duurzaamheid in hun sector tot de ondersteuning van lokale of persoonlijke initiatieven: alles kan aan bod komen. Het zijn verhalen over directe impact op mensen van hier.
Bouwbedrijf Mathieu Gijbels is de eerste die in deze reeks aan bod komt. De verhalen lees je later op deze website!