Jasaco, de afkorting van Jansen Sales Company, ligt in de driehoek van gouden gehuchten: Genenbos-Geneiken-Gestel. Marcel Jansen begon er dag op dag 35 jaar geleden (in 1989) met een groothandel voor bloemarrangementen voor grafsierkunst. “Mijn vader was bedreven in het maken van kransen voor de bloemenindustrie, een vak dat hij deels zelf had aangeleerd,” legt Pieter Jansen, huidig zaakvoerder, uit. “Het gebruik van PU-schuim was toen nog vrij onbekend in de bloemenwereld, maar hij had er snel door dat dit materiaal ideaal was om bloemen op te verwerken. Het schuim was stevig genoeg om de bloemen vast te houden en het was bovendien licht van gewicht, wat het transport vergemakkelijkte. Dit ‘groene schuim’, zoals het vaak werd genoemd, werd al snel een essentieel onderdeel van de bloemstukken die op Allerheiligen werden verkocht, vooral voor kerkhoven en gedenkplekken. Zijn klanten vroegen hem al snel niet alleen voor kransen, maar ook voor de bloemen zelf. Dus besloot hij, met hulp van een kennis die connecties had in China, om zelf bloemen en decoratiemateriaal te gaan importeren. Dit was het begin van wat later Pure zou worden. Nog steeds draait het bedrijf om diezelfde passie voor het creëren van het mooiste bloemwerk, maar dan met de focus op kwaliteit en duurzaamheid.”
Wereldspeler
Met de tweede generatie aan het roer, Pieter (46) en Bente Jansen (29), heeft het familiebedrijf zich onder de huidige naam Pure by Jasaco, verder ontwikkeld tot een internationaal erkend merk. Na de coronacrisis kreeg het bedrijf een enorme boost wat leidde tot de status van wereldspeler in kunstbloemen en -planten. Met een assortiment van zo’n 10.000 verschillende bloemen, planten en bomen, bedient Jasaco klanten in 51 landen wereldwijd. Het bedrijfscomplex in Lummen telt maar liefst 2.000 m² showroom en 20.000 m² magazijnen.
“We richten ons uitsluitend op bedrijven en zelfstandigen, de B2B-markt dus”, zo verklaart Pieter Jansen het succes. “Dat gaat van bloemisten en tuincentra tot begrafenisondernemers, hospitality en grote retailers wereldwijd. We zijn de favoriete leverancier voor duizenden professionals die op zoek zijn naar kunstbloemen of planten voor elk seizoen en elke gelegenheid. Ons aanbod wordt niet alleen gezien als een commercieel product, maar ook als een artistieke uiting van de schoonheid van de natuur.”
“Het is bijzonder om te zien hoe onze creaties worden ingezet in uiteenlopende settings”, zegt Bente Jansen. “Van grootse decoraties in luxehotels wereldwijd, over shoppingcentra in Dubai, tot kleinschalige bloemenzaken om de hoek… Onze fleurige producten brengen overal een blijvende charme en voegen een vleugje tijdloze schoonheid toe aan elke omgeving. Als je het mij vraagt zijn het de veelzijdigheid en esthetische perfectie van ons aanbod die Pure tot een geliefd merk maakt voor zowel grote als kleine klanten.”
De populariteit van kunstbloemen is bovendien te danken aan het duurzame karakter. “Bloemisten en interieurprofessionals kiezen steeds vaker voor zijden bloemen omdat ze geen onderhoud vereisen en jarenlang hun pracht behouden”, stelt Bente Jansen. “Het is dus niet alleen een stijlvolle keuze, maar ook een praktische: onze producten blijven jarenlang mooi, hebben geen water of licht nodig en zijn niet afhankelijk van seizoenen. Daarom is de groei van kunstplanten en -bomen duidelijk merkbaar, vooral door de stijgende vraag in tuincentra en andere (online) retailkanalen.”
Feestelijke jubileumcampagne
Het 35-jarig bestaan van Pure by Jasaco wordt passend gevierd met diverse events en acties. “In 2025 wordt het jubileum het hele jaar door gevierd, met een bijzondere focus op de toekomst”, weet Pieter Jansen.”We vergeten zeker niet de medewerkers in de bloemetjes te zetten voor hun toewijding en harde werk. Het nieuwe jaar staat dus volledig in het teken van vooruitgang, vernieuwing en het versterken van de banden met klanten en partners.” Schol!