Akabe Hasselt2

Online shoppen voor kas van voetbal, Chiro of wijkschool

Omdat ook heel wat fundraisers van verenigingen door de coronamaatregelen in het water vallen, hebben een aantal bedrijven het initiatief genomen om toch een duit in het zakje te doen. Zo schenkt JBC (via platform Trooper) 5 procent van de online aankopen aan Limburgse verenigingen, zoals de scouts van Akabe (foto), harmonie De Ware Vrienden of wijkschool Cocon Kryel in Bocholt.

De coronacrisis sloeg afgelopen week hard toe: winkels sloten de deuren, bedrijven gingen toe en thuiswerk werd de norm. Ook verenigingen mochten niet meer samenkomen. Voor een aantal doelgroepen zijn compensaties voorzien, maar wie helpt de verenigingen om het hoofd boven water te houden nu de wafelverkopen, mosselfestijnen, fuiven en andere fundraisers geannuleerd zijn?

JBC, en andere bedrijven als Torfs, Ici Paris XL, ZEB en Brantano, willen de verenigingen in deze moeilijke tijd een hart onder de riem steken en lanceren daarom het initiatief #Shopinjekot. Dat doen ze samen met Trooper, het online platform – en initiatief gesteund door Studio 100 en KBC – waarbij men een favoriete vereniging of goed doel financieel kan steunen wanneer men online shopt via Trooper. Per aankoop wordt dan gemiddeld 5 percent van het aankoopbedrag gedoneerd aan de favoriete vereniging, en dat zonder dat het de consument een cent meer kost.

“Het verenigingsleven is voor vele Belgische families een onmisbaar gegeven”, zegt Bart Claes, CEO van JBC. “Als lokaal familiebedrijf dragen we het initiatief van Trooper een warm hart toe. Als we samen het verenigingsleven in deze uitzonderlijke tijd blijven steunen, zijn er later weer voor alle gezinnen die momenten van verbinding en plezier. Samen zijn we sterker, dat toont zich meer dan ooit, ook door de JBC-familie.”

Minister Hilde Crevits juicht het project toe: “Een prachtig initiatief om onze lokale verenigingen te steunen! Onze samenleving is gebouwd op het verenigingsleven. Iedereen kent wel iemand die zich engageert in de lokale Chiro, heemkundige kring, toneelkring of vele andere lokale verenigingen. Daarom vind ik het fantastisch dat Belgische bedrijven onze verenigingen steunen die onze samenleving zo mooi maken.”