Belgische werkgevers gaan nog altijd veel traditioneler om met het aantrekken van getalenteerde werknemers en hinken in vergelijking met hun Nederlandse collega’s achterop op vlak van reputatiemanagement of ‘Employer Branding’. Dat blijkt uit de resultaten van een grootschalig onderzoek dat het Hasseltse bureau RCA zopas presenteerde op een bijeenkomst in Brussel.
Employer Branding is eigenlijk het ontwikkelen van je merk als werkgever. Wie een sterke reputatie heeft en in de markt bekend staat als een degelijke, toffe werkgever, zal het veel eenvoudiger hebben om goede sollicitanten te overtuigen.
Marnick Vandebroek van RCA voerde hier onderzoek over uit: “We stellen vast dat 56% van de Nederlandse werkgevers een strategie hieromtrent heeft ontwikkeld. In België is dat amper 25%. Echt verwonderlijk is dat niet, want in Nederland maakt die positieve profilering als werkgever vaak deel uit van de totale marketing- en communicatiestrategie van het bedrijf. In België niet. Daar worden de producten of diensten in de kijker geplaatst, en moet de HR-dienst maar apart zorgen dat ze aan goede mensen geraken. Fout natuurlijk, want beiden moeten in dezelfde lijn liggen om het beeld te versterken.”
Lange termijn
Belgen schrikken dan ook wel eens als ze horen dat het uitwerken en implementeren van een strategie rond Employer Branding tot 18 maanden kan duren. “Een merk en bijbehorende reputatie bouw je niet op in één campagne,” aldus nog Vandebroek. “Het gaat pas op termijn lonen. Als ook de medewerkers die je al hebt, dezelfde boodschap extern uitdragen, wordt het proces nog versneld. Bovendien werk je op die manier ook aan het behouden van de goeie krachten die je al hebt.”