Omwille van besparingen zijn e-mail en sociale media in crisistijden veelgebruikte kanalen om de marketing van bedrijven te ondersteunen. In een uitgebreid onderzoeksrapport van Flexmail uit Genk, blijkt dat nu de conjunctuur opnieuw aantrekt, er niet meteen zal overgeschakeld naar duurdere advertentie- en promotiekanalen.
“Gemiddeld gebruikt 72% van de Belgische ondernemingen nu al e-mail voor marketingdoeleinden,” zegt Jacqueline Mahieux van Flexmail. “Voor bedrijven in de b-to-b-markt stijgt dit tot 77,5%. Van wie het niet doet, zegt 60% in de toekomst wel via e-mail informatieve boodschappen rond te zullen sturen. Het belang zal dus nog sterk toenemen.”
Opmerkelijk is ook dat 30% van de bedrijven social media gebruikt om met (potentiële) klanten te communiceren. Gevraagd naar welke communicatiemiddelen volgend jaar zeker in de communicatiemix zullen opgenomen worden, zijn e-mailmarketing, online advertenties en het sponsoren van zoekwoorden de sterkste groeiers. E-mail wordt vooral gebruikt om periodieke nieuwsbrieven te versturen, maar ook om de verkoop te verhogen en om meer bezoekers naar de website te lokken. Het aankondigen van promoties staat op de vierde plaats.
“Gezien het toenemende belang van e-mailmarketing, is het belangrijk dat bedrijven hier een strategie rond ontwikkelen,” zegt Jacqueline Mahieux nog. “Als essentieel onderdeel van de marketingmix moeten de boodschappen perfect zijn afgestemd op de respectievelijke doelgroepen. Enige assistentie van professionele digitale marketeers is dan zeker geen overbodige luxe.”