De Limburgse ondernemer heeft een vrij negatief beeld over de ‘jeugd van tegenwoordig’. De generatie Y stelt volgens hen onrealistische looneisen en is te weinig gemotiveerd om te werken. Dat blijkt uit een studie die Jong Unizo-Limburg heeft uitgevoerd bij ruim 200 ondernemers. Toch erkent iedereen dat het vinden en binden van personeel dé uitdaging is van de toekomst.
Zowat zes van de tien ondernemers heeft geen positief beeld heeft van de jonge kandidaat-werknemer: 36% vindt dat de jeugd onrealistische eisen stelt op vlak van loon, werkuren en flexibiliteit. Daarnaast vindt 22% dat ze te weinig motiveerd zijn om te werken. De grote meerderheid stelt vast dat de jongeren hun privéleven kiezen boven het werk (78%). Een ruime meerderheid (53%) vindt het een ramp dat jongeren zich niet meer levenslang willen binden aan één werkgever. Toch ook een positieve noot: 70% vindt dat jongeren zeker sociaal zijn en graag samenwerken.
De resultaten zijn ondertussen al besproken in de denktank ‘Fast Forward’ van Jong Unizo-Limburg, die wordt aangestuurd door trendwatcher Herman Konings. De voorzitter van de jonge zelfstandigen, architect Cédric Exelmans (foto), relativeert de cijfers enigszins. “De werkgevers moeten ook met een andere bril naar deze generatie kunnen kijken. Het is te gemakkelijk om te verwachten dat iedereen is zoals je zelf bent. De generaties Y en Z willen snel en veel bereiken: het is zaak om die positieve energie te kanaliseren.”
Dat beaamt ook Ivo Clerix, ceo van RCA Group in Hasselt. “Om met jonge mensen om te gaan moet je minstens de digi-taal verstaan. Ze stellen veel vragen, leven in het nu en willen de spelregels kennen. Ze doen niets ‘omdat het moet’.”