Jurgen Oben is niet langer CEO van het gekende ramen- en deurenbedrijf uit Zonhoven. Hij draagt zijn taak over aan Luc Barbier, die zo de eerste niet-familiale zaakvoerder wordt in het 60-jarige bestaan van Oben.
Jurgen Oben is nu 52, tijd om stilaan uit te kijken naar opvolging, vindt hij. Aangezien er voor het eerst in 60 jaar geen nakomeling van de familie ambities heeft om de fakkel over te nemen, moest Jurgen Oben zijn heil extern gaan zoeken. Met de benoeming van Luc Barbier komt er dus voor het eerst een niet-familiale CEO aan het roer.
“We kennen Luc al van toen hij algemeen directeur was bij glasproducent Boermans en later bij moederbedrijf Saint-Gobain”, zegt Jurgen Oben. “Zij zijn al meer dan 50 jaar de glasleverancier bij Oben. Zo hebben we als klant, vanop de eerste rij, kunnen zien hoe Luc Barbier de glasproducent dynamiseerde tot een bijzonder innovatief en succesvol bedrijf. Vandaar dat we overtuigd zijn dat hij met zijn ervaring en zakeninstinct ook op onze processen een nieuwe blik kan werpen.”
Man van 10 miljoen
De aanstelling van Barbier past in de ambitie van Oben om in de komende drie jaar een omzetstijging van 7 naar 10 miljoen euro te realiseren. De nieuwe CEO krijgt de ruimte om hiervoor de toekomststrategie uit te stippelen.
Jurgen Oben verdwijnt niet van het toneel. Hij zal mee de zaak blijven runnen, maar zich uitsluitend met het operationele gaan bezighouden. Een toch wel verrassende en moedige keuze, omdat het in andere bedrijven meestal de (familiale) aandeelhouders zijn die een operationele CEO aantrekken om zelf de strategie te kunnen uitstippelen. Hier worden de rollen dus omgedraaid en wordt ieder op zijn sterkte uitgespeeld. Straf.