browaeys lodewyckx

Nonkel en buurman beleggen nu ook in Limburgse kmo’s

In plaats van het kapitaal voor de groei van een onderneming uit eigen zak, bij de bank of bij LRM te gaan halen, maken steeds meer bedrijfsleiders gebruik van crowd-lending. Daarbij halen ze minstens 500 euro spaargeld op bij particulieren, en betalen ze het binnen 4 tot 5 jaar terug met een rendement van 4 tot 8 procent. Waar Limburgse KMO's in het verleden niet zo happig waren op deze formule, is de teneur helemaal omgeslagen. Bij het platform Winwinner alleen al verzamelden 5 gerespecteerde ondernemers samen 1,25 miljoen aan particulier zaaigeld.

Na jarenlange achterstand in het aantal afgesloten winwinleningen kwamen de voorbije twee jaar verschillende Limburgse kmo’s aankloppen bij de particuliere (spaar)markt om fondsen te werven. Zo haalden Calculus, Het Spelhuis, Peas, Brewmine Tap en 4allseasons samen maar liefst 1.249.500 euro aan kapitaal op. “Dat mag voor Limburg een historisch feit genoemd worden”, aldus Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg. “Wij zien onze jarenlange inspanningen om crowdlending onder de aandacht van onze kmo’s te brengen, dan ook eindelijk beloond.”

Ten opzichte van de 10,4 miljoen aan opgehaalde funding door Winwinner staat het aandeel van kapitaal opgehaald door Limburgse kmo’s op 12%. “Wij zijn er dan ook van overtuigd dat het geen twee jaar zal duren vooraleer het tweede miljoen euro aan fondsenwerving door Limburgse kmo’s gerealiseerd zal worden”, aldus Matthias Browaeys, CEO van Winwinner. “De spectaculaire groei van ons platform zal zich zeker ook in Limburg doortrekken.”

De 5 Limburgse kmo’s die als eerste gebruik maakten van Winwinner, zijn niet van de minste:

Calculus is een Limburgs hardware- en softwarebedrijf uit Zutendaal dat het mogelijk maakt om data van sensoren beter te visualiseren en te interpreteren. De technologie werd reeds gebruikt op evenementen zoals Tomorrowland en het Eurovisiesongfestival. Met haar WinWinner-campagne wilde Calculus oorspronkelijk 80.000 euro ophalen, maar landde uiteindelijk op 120.000 euro. Het complexe, technologische product hield investeerders zeker niet tegen om een lening te geven.

Voor de smaakvolle en handgemaakte vegan cinnamonrolls van PEAS wilden Els Berx en Davy Rosiak het aantal fysieke verkooppunten opdrijven. De crowdlendingcampagne die ze daarvoor lanceerden, bereikte in geen tijd de kaap van 248.500 euro.

Het grootste aanbod in gezelschapsspellen en puzzels in België en Nederland hadden ze al, maar de ambitie van Het Spelhuis reikt verder. Om meerdere vestigingen te openen en hun aanbod nóg uit te breiden, hadden founders Sven Croughs en Sarah Beusen financiering nodig. Via crowdlending wisten ze zo 66 investeerders te overtuigen om 281.000 euro te lenen aan de Limburgse onderneming.

Brewmine TAP wordt de eerste stadsbrouwerij in Hasselt in meer dan 50 jaar. Het wordt een plek voor brouwliefhebbers: bierfirma’s, bedrijven en verenigingen zullen er hun craft-bieren komen brouwen. Maar Brewmine TAP zal méér zijn dan gewoon een brouwerij: er komt ook een cafégedeelte, waar het grote publiek van de door de firma’s/verenigingen en door Brewmine zelf gebrouwen bieren kan komen proeven. Er werd 500.000 euro opgehaald bij 130 investeerders. Dubbel zoveel als de 250.000 euro die vooropgesteld was.

4allseasons is de jongste eend in de bijt en kende een spectaculaire start. Nadat Annelies Van Gaever de wedstrijd Win je winkel van de stad Hasselt won, verzamelde Annelies met 4allseasons ook nog eens 100.000 euro met haar crowdlendingcampagne. Dit dankzij het feit dat Winwinner.be voor deze wedstrijd -op aangeven van Unizo Limburg- als prijs een gratis crowdlendingcampagne ter beschikking stelde.

“De grote verscheidenheid in kmo’s die beroep doen op crowdlending maakt dat in principe elke kmo de mogelijkheden van crowdlending kan onderzoeken. Dat én het feit dat nog vele miljarden euro’s op de spaarboekjes van de Belgen staan, maakt de groeimogelijkheden voor crowdlending dan ook onbeperkt”, zo licht Bart Lodewyckx toe. “Kmo’s die interesse hebben om de mogelijkheden te onderzoeken, verwijzen we dan ook vaak naar de gratis quickscan die ze kunnen uitvoeren op winwinner.be.”