Zoals u hier onlangs kon lezen, heeft BKM (Hasselt) CC@PS in Westrozebeke overgenomen. Maar, zo laten Marc Max en Bart Soetaers weten, er zijn nog 3 andere strategische overnames gebeurd. Daarmee telt de ICT- en telecomintegrator nu 230 medewerkers en een omzet die 50 miljoen euro overschrijdt.
De afgelopen maanden is BKM in een merkwaardige stroomversnelling terechtgekomen. “We hadden ons in ons strategisch plan voorgenomen om tegen 2020 te groeien tot een bedrijf met een grotere taille”, legt Bart Soetaers uit. “Dat moest mogelijk worden door organische groei, maar ook door overnames die geografisch of technologisch goed bij ons passen”, geeft financieel directeur Marc Max aan. “Het is wat sneller gegaan dan gepland. Door eerder toevallige omstandigheden hebben we de laatste weken vier overnames weten finaliseren.”
De overname van CC@PS in Westrozebeke (tussen Roeselare en Ieper), levert BKM alvast een poot op in West-Vlaanderen. Het bedrijf is vooral actief in computer, copy en print, en haalt 3,5 miljoen euro omzet met 10 medewerkers. De meest prestigieuze overname is wellicht die van Data Unit, de IT-dochter van de engineeringsgroep Engie Fabricom (uit de Franse Suez-stal). Data Unit staat sterk in netwerken, security en VoIP (met onder meer toepassingen voor callcenters), en opent voor BKM de markt naar Nederland en grotere bedrijven. Data Unit telt vestigingen in Diegem en Lummen, en haalt een omzet van 13,7 miljoen euro met 40 medewerkers.
Derde prooi is het telefoniebedrijf Fonitel in Torhout, met expertise in telefonie en connectiviteit, en goed voor 2,5 miljoen euro omzet met 15 medewerkers. BKM wist tenslotte ook de hand te leggen op het cloud-telefonieplatform VoXX, waardoor telefooncentrales ‘in the cloud’ kunnen opereren. “Die laatste overname is vooral strategisch erg belangrijk. Hiermee kunnen we onze onafhankelijkheid tegenover de operatoren bewaren”, legt Soetaers uit.
Het mag voor BKM de afgelopen maanden bijzonder druk zijn geweest, eigenlijk moet het grote werk nu beginnen. “We willen de nieuwe poten van ons bedrijf snel, slim en vooral goed integreren, zonder onze eigenheid te verliezen”, zegt Marc Max. “Ondertussen blijven we openstaan voor opportuniteiten. Onder meer in de regio Antwerpen en in Wallonië zijn er nog blinde vlekken.”