“Het afgelopen jaar werden communicatiespecialisten voor het tweede jaar extra op de proef gesteld”, weet Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. “Communiceren in tijden van crisis, waarbij persconferenties of persmomenten niet altijd mogelijk zijn, is geen evidente praktijk. Het is hoe dan ook essentieel om vlot te blijven communiceren, zowel intern als extern.”
En wie dat goed doet, verdient een publieke erkenning… “Als sinds 1997 bekronen we met de Limburgse Persprijs een onderneming of organisatie voor hun communicatie met de pers”, legt Leten uit. “Vorig jaar nog duidde de vakjury Nelissen Steenfabrieken aan als winnaar vanwege hun duidelijke, snelle en accurate communicatie.” Voor de editie 2021 hield de vakjury rekening met de inspanningen die tijdens de coronacrisis op vlak van perscommunicatie werden geleverd. “Er zijn in globo drie types van corona-communicatie bij bedrijven”, zegt juryvoorzitter Dominiek Claes (HBVL). “Er zijn bedrijven die door corona hun business zagen boomen en dat ook succesvol communiceerden. Daarnaast moesten ondernemingen hun businessmodel volledig omdraaien, maar maakten ze dat wel bespreekbaar. En tot slot is er de groep die met de handen in het haar zit, maar daar ook open en eerlijk over communiceert.”
De persjury kwam na rijp beraad tot drie kandidaat-winnaars: reisspecialist Alk Reismakers, logistieke dienstverlener H. Essers en HR- en facilitaire dienstengroep ITZU. Met een gefundeerde motivatie:
“Alk Reismakers werd geconfronteerd met een boekingsstop, de steeds veranderende kleurcodes en de superlastminutes. Het bedrijf van zaakvoerder Geert Gaens communiceerde daar telkens klaar en duidelijk over, ook bij minder goed nieuws. Bovendien maakte het bedrijf van de moeilijke periode gebruik om een rebranding door te voeren en zich zo op vlak van marketing en communicatie klaar te stomen voor betere tijden.”
H.Essers heeft volgens de jury op het vlak van beeldvorming en communicatie enkele moeilijke jaren achter de rug, maar heeft zich stevig herpakt en ingezet op een transparante communicatie. Dit zowel in verband met alle expansieplannen als andere dossiers, zoals rekrutering. De bedrijfstop stelt zich meer dan vroeger toegankelijk op naar de pers toe, en dat wordt gehonoreerd.
De Itzu-groep, tot slot, communiceert goed over zijn groei en overnames, en de evoluties op de arbeidsmarkt. “Vooral in de sector van personeelsrekrutering is het bedrijf erg creatief, bijvoorbeeld op sociale media met filmpjes en andere aandachtstrekkers. De communicatie met de pers geeft hier een extra boost aan”, oordeelt de jury, die ook de beschikbaarheid en openheid van de 3 CEO’s naar de pers weet te waarderen.
Wie uiteindelijk met de Limburgse Persprijs aan de haal gaat, weten we op donderdag 25 november…