“Familiebedrijven zijn de ruggengraat van onze economie”, weet Henrard. “We moeten ze koesteren, niet alleen omdat ze zijn goed voor 78% van onze bedrijven, maar vooral omdat ze voor onze toekomst belangrijk zijn. Minder dan 10% van hen verwacht failliet te gaan na de coronacrisis, tegenover 20% van de niet-familiale ondernemingen. 76% is ook bereid om risico’s aan te gaan. Daar moeten we dus op inzetten. Maar als 43% van de familiebedrijven faalangst aangeeft als een belemmerende factor voor groei, is het onze taak om met een stevige omkadering de twijfels weg te nemen.
En daarom start Voka Limburg dus met een begeleidingstraject onder de naam Het Blijft in de Familie, waarin ervaringsuitwisseling met andere familiale ondernemers centraal staat. Een formule waar blijkbaar behoefte aan is, want de eerstvolgende cyclus is al helemaal uitverkocht. In het najaar volgt een tweede reeks.
Valerie Haesendonckx, zaakvoerder van Sleep Design op de Hasseltweg in Genk, heeft zich alvast ingeschreven als deelnemer. Ze wil via het netwerk nuttige tips verzamelen om in april de opstart van een gloednieuwe winkel in goede banen te leiden. “Ik ben ervan overtuigd dat je een grotere weerbaarheid krijgt als je ervaringen kunt uitwisselen met andere familiale ondernemers. Je leert van elkaar en krijgt op die manier nieuwe inzichten, waardoor je verder kan groeien”, besluit ze.