Het zou weleens een nieuwe trend kunnen worden: kleine groepjes van managers die zich samen aanbieden bij een bedrijf. “Het zijn meestal mensen die in het verleden al succesvol hebben samengewerkt en daarom als team meteen inpasbaar zijn”, weet Joël Stockmans van Umani Agency.
“We kregen recent een kandidaat over de vloer die zich graag met een heel team bij een nieuwe werkgever wil aanbieden” vertelt de CEO van het hr-bemiddelingsbureau uit Hasselt. “Het is iemand met een sterk managementprofiel, die vanuit zijn netwerk andere mensen kent met aanvullende competenties. Het klikt tussen hen en als geheel zien ze het wel zitten om samen de overstap naar een nieuwe werkgever te maken.”
Op zich geen gek idee, vindt Stockmans, die al eerder een soortgelijke match wist te maken. “Een investeerder had een overname gerealiseerd, waarbij een aantal sleutelfiguren uit het management niet op post zijn gebleven. Om de continuïteit te verzekeren, heeft hij uit onze talentenvijver meteen een heel team van 4 mensen aangeworven. Professionals die elkaar op voorhand kenden, maar op dat moment niet allemaal op zoek waren naar werk. Dat ze in team konden overstappen, gaf wel de doorslag om de nieuwe uitdaging aan te gaan. En zo werd het overgenomen bedrijf van de ene dag op de andere, geleid door een geoliede machine. Er kon meteen aan de toekomst worden gebouwd. Goed voor de mensen in het bedrijf, en goed voor de investeerder die zijn rendement versneld kon verhogen.”
Besparing
Stockmans is de formule genegen en ziet er toekomst in. “We merken vaak dat het inpassen van nieuwe mensen de nodige tijd vergt. De nieuwkomer kan een fantastisch profiel hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat het klikt met de directe collega’s. Als er meerdere openstaande functies zijn, is het dus een voordeel om die allemaal gelijktijdig in te vullen met mensen die het goed met elkaar kunnen vinden. Dat bespaart tijd, kosten en rompslomp.”
Vastgeroest
De CEO van Umani Agency merkt ook dat zo’n formule de drempel verlaagt om van job te veranderen. “We kennen uitstekende profielen die een beetje vastgeroest zijn, maar het niet aandurven om de stap naar een nieuwe uitdaging te zetten. Maar als ze weten dat een fijne ex-collega of kennis daar ook aan de slag gaat, hebben ze wel de neiging om een overstap te overwegen. Zo zijn ze zeker van enige vertrouwdheid en verkleint het risico op mislukking. Soms is dat het kleine duwtje dat ze nodig hebben.”
Familiebedrijven
Umani Agency gaat de formule actief promoten. “We stellen managementteams samen, die we gaan aanbieden bij KMO’s met groeipotentieel. In functie van de noden krijgen de klanten dan versterking op sleutelposities van professionals die erg complementair zijn in bijvoorbeeld financiën, hr, marketing, ict of strategisch beleid. Ik denk dat zoiets interessant kan zijn voor scale-ups die snel willen groeien, voor familiebedrijven die de volgende generatie stevig wil omringen met extern talent of aan investeerders die meteen een team met een vertrouwensband wil inpassen. Wij geloven dat deze formule erg veel potentieel heeft om tot een klassiek gegeven uit te groeien.”