Als groothandelaar van elektrische apparaten kampt Sarem uit Hasselt niet zozeer met de crisis, dan wel met de nasleep van een strenge winter. “Door de koude heeft de bouw lang stilgelegen, waardoor er ook minder apparaten moesten geleverd worden,” zegt Jürgen Salaets, die volgend jaar zijn vader opvolgt als gedelegeerd bestuurder. “Gelukkig is dit een verschuiving, waardoor we toch nog sterk zullen finishen in 2010.”
De intrede van de volgende generatie in dit familiebedrijf laat zich voelen op diverse vlakken. “Waar 2 jaar geleden de administratie nog quasi manueel verliep, hebben we zo’n 300.000 euro geïnvesteerd in een allesomvattend softwarepakket,” aldus nog Salaets jr. “Het heeft even tijd gekost om alle schakels in het bedrijf hier mee vertrouwd te maken.” De verjonging uit zich ook in het imago. “We gaan het gebouw opfrissen, een nieuw logo laten maken en in feite het hele vernieuwingsproces consequent doortrekken. Sarem bestaat al heel lang, en heeft altijd veel succes gekend, maar we moeten alert blijven om telkens nieuwe, jonge klanten aan te spreken.”
Aankoopvereniging
Sarem ziet ook de noodzaak om constant de beste prijzen af te dwingen bij internationale fabrikanten als Miele, AEG, Philips, etc. “Daarom hebben we ons met een aantal Belgische groothandels verenigd in Gibed. Als grote aankoopvereniging krijgen we nu ook de internationale kortingen die de buitenlandse groepen krijgen. Gibed geeft ook meer mogelijkheden naar gezamenlijke marketingacties en andere synergievoordelen.”