De Hasseltse fruit en groenteverwerker Alva heeft 8 miljoen euro geïnvesteerd om het bedrijf als een sterk merk op de Limburgse markt te positioneren. Dat zegt de nieuwe ceo Philip Daenens in een gesprek met deze redactie. Het oerdegelijke familiebedrijf schakelt daarmee een versnelling hoger.
Alva is één van die Limburgse familiebedrijven die lange tijd een beetje in de schaduw heeft geopereerd. De wortels van het bedrijf gaan terug tot net na de Tweede Wereldoorlog, toen de gebroeders Vanstraelen, fruit- en groententelers, vanuit de Hasseltse binnenstad hun verse producten rechtstreeks tot bij de handelaars brachten.
Het bedrijf is ondertussen uitgegroeid tot een bekende naam in de verwerking en levering van verse groenten en fruit aan de retail (winkels en warenhuizen), de sector van foodservice (grote keukens in zorgsector en catering) en de industrie (verwerkers van groeten en fruit). Enkele jaren geleden besliste de familie Vanstraelen om te investeren in de uitbreiding van het bedrijf, vooral in logistiek en de groentensnijderij.
Merk
Die lijn wil de nieuwe ceo Philip Daenens (46) nog verder doortrekken. Daenens verdiende zijn strepen met topfuncties bij ‘grote dozen’ zoals Unilever, Imperial Tobacco, Touring en Ter Beke). “Ik was het reizen beu, en een uit de kluiten gewassen kmo als Alva leek mij een mooie uitdaging,” zegt Daenens.
Op de Hellebeemden in Hasselt werd 5 miljoen geïnvesteerd in een nieuwe productiehal en snijderij met een modern machinepark. Alva heeft ondertussen ook het handelsfonds van een Haspengouwse fruitsnijderij overgenomen. “Op die manier kunnen we onze positie als regionale marktleider als versnijder van fruit en groenten nog versterken,” zegt Daenens. Meer nog, binnenkort lanceert Alva ook een eigen, nieuw merk voor voorgesneden en voorverpakte groenten, aardappelen en fruit. “Onze eigen conventionele fairtrade bananenrijperij, de enige in België, is een bijkomende troef.”
Het bedrijf telt momenteel 150 medewerkers, samen goed voor een omzet van 34 miljoen euro.