Nieuwe concurrent voor Tefaf: Parijs start ook kunstbeurs

De Maastrichtse internationale kunstbeurs Tefaf krijgt in 2011 concurrentie in Parijs, althans wat betreft de handel in oude meesters. De eerste editie van de nieuwe beurs Paris Tableau staat gepland van 3 tot 8 november 2011 in het Palais de la Bourse. De voormalige aandelenbeurs is een classicistisch gebouw uit het begin van de 19de eeuw in het hart van de stad.

Paris Tableau verenigt twintig van ’s werelds voornaamste kunsthandelaren in schilderijen van oude meesters uit de 14de eeuw tot midden 19de eeuw. De handelaren organiseren – zeer uitzonderlijk in deze branche – de beurs zélf. Zo houden ze de teugels in eigen hand.

Paris Tableau is een initiatief van tien Parijse handelaren, onder voorzitterschap van Maurizio Canesso, specialist in Italiaanse schilderkunst. Aan hen de opgave de komende maanden een tiental buitenlandse collega’s over te halen om deel te nemen. Geen geringe opgave bij het slepend voorzichtig optimisme dat de kunstmarkt kenmerkt. Zo’n dertig handelaren zijn of worden benaderd, van wie vier uit Nederland.

Met de selectie van de tien buitenlandse collega’s wil men een evenwicht bereiken in specialisme en geografische spreiding van de handelaren. De oppervlakte van de beurs (1500 m2) dwingt tot maximaal twintig deelnemers. Ter vergelijking: de Tefaf 2010 had 64 deelnemende handelaren in schilderijen, hoewel niet uitsluitend in oude meesters.

Dat tien kunsthandelaren uit de Franse hoofdstad de handen ineen hebben geslagen heeft een aantal redenen. Inspelen op de toenemende vraag naar oude meesters van kwaliteit is er één van. Een gedegen overzicht tonen van wat de markt aan oude meesters te bieden heeft, een andere. Inzicht in die markt is meer nodig dan ooit, want de mondialisering van de kunstmarkt en de transparantie die internet biedt maken de keuzemogelijkheden groter.

Ook speelt bij het ontstaan van Paris Tableau onvrede mee met de Parijse Biennale, waar oude meesters – toch al nooit echt sterk vertegenwoordigd – de laatste keren almaar zijn afgenomen.

‘Maar het gaat er vooral om’, zegt de Parijse kunsthandelaar Bob Habolt, ‘liefhebbers en verzamelaars van oude meesters en museumexperts in het najaar een platform te bieden, net zoals Tefaf dat in het voorjaar doet. Een voordeel is dat Parijs, anders dan Maastricht, als stad nog zoveel meer te bieden heeft. Voor verschillende handelaren is een tweede beurs van hoog niveau ook meer dan welkom. En we willen Parijs zo een impuls geven als centrum van de kunsthandel op het vasteland.’

Een aantal van de uitgenodigde handelaren vindt Paris Tableau ‘een prima initiatief’. Deze reactie betekent in dit vroege stadium niet automatisch deelname. Nog niet iedereen heeft zijn besluit genomen. Sommigen huiveren vanwege de onbestemde economische vooruitzichten. In Hollandse meesters gespecialiseerde Londense kunsthandels als Richard Green en Johnny van Haeften doen niet mee. Koetser uit Zürich evenmin. Zij staan op Tefaf, Green bovendien op de Biennale, en dat volstaat.

Rob Smeets in Milaan, met Italiaanse en Hollandse meesters, juicht het idee toe, maar vindt een ‘ja’ nog te vroeg gezien het wankele herstel van de kunstmarkt. Weiss Gallery uit Londen denkt er wél sterk over deel te nemen, zonder definitief te zijn. Moretti uit Florence, expert in vroeg Italiaanse schilderijen, zegt dat deelname ‘zeer wel mogelijk is.’

Van de vier Nederlandse kunsthandelaren die in aanmerking komen geeft jonkheer Jan Six van Jan Six Fine Art te kennen dat ‘het zin heeft mee te doen, maar voor mij is het nog te vroeg in mijn carrière’. Six was specialist oude meesters bij Sotheby’s, maar is sinds 2009 als zelfstandig kunsthandelaar actief. Hij geeft de beurs alleen kans van slagen ‘indien men onwaarschijnlijke goede schilderijen brengt’.

Noortman Master Paintings in Amsterdam houdt deelname nog in beraad. Salomon Lilian van de gelijknamige kunsthandel doet niet mee om persoonlijke redenen. ‘In de tijd van de beurs ga ik, nu het nog kan, liever met mijn jonge kinderen op vakantie. Over een paar jaar ben ik wel graag van de partij.’

Positiever is Niels de Boer van Kunsthandel P. de Boer, die in het verleden in Parijs exposeerde. Hij heeft er vertrouwen in ‘gezien de Parijse deelnemers en de nog aan te trekken internationale kunsthandelaren. In Parijs bereik je een geïnteresseerd publiek, meer dan in Londen. Als het een goede beurs wordt, kun je beter direct meedoen.’

Frankrijk heeft in de afgelopen jaren zijn derde plaats op de ranglijst van grootste kunstmarkten moeten afstaan aan China en probeert die terug te veroveren.

De handel in oude schilderijen is echter tot nu toe altijd een Europese en Amerikaanse aangelegenheid gebleven. In tegenstelling tot de handel in modernistische of hedendaagse kunst is de handel in oude meesters ook minder onderhevig aan sterke prijsschommelingen.

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.