eco oh plastic

Nieuwe CEO wil Houthalens plasticbedrijf verdubbelen

Eco-oh, het recyclagebedrijf van plastics uit Houthalen-Helchteren, wil tegen 2020 zijn capaciteit en omzet verdubbelen. Om die ambitie waar te maken heeft eigenaar Koen Verhaert een nieuwe CEO aangetrokken: Lorenzo Delorenzi weet wat hem te doen staat…

Europa heeft recent de drastische beslissing genomen om minstens 55 procent van ons huishoudelijk plastic afval tegen 2025 te recycleren. Ons land moet een grondige inhaalbeweging doen, wat in de kaart speelt van bedrijven als ECO-oh. Het Houthalense bedrijf is immershet enige in ons land dat gemengde huishoudelijke plastics zoals botervlootjes, yoghurtpotjes, plastic zakjes, speelgoed … tot nieuwe grondstoffen en producten herleidt. ECO-oh verwerkt nu al restplastics van meer dan twee miljoen Vlamingen, of één op de drie. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om tuinafboordingen, straatmeubilair en designbanken.

Maar ECO-oh wil meer. Vooreerst werd de 55-jarige Lorenzo Delorenzi aangetrokken, een CEO voor wie de wereld van plastics en recyclage bekend terrein is. “Als bedrijf dragen we een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid, want we zorgen ervoor dat de recyclage van plastics straks even normaal wordt als die van papier of glas vandaag”, aldus de Belgische Italiaan. “Dit doen we via voortdurende innovatie in sortering, recyclage en productietechnologie. Dit moet in 3 jaar tijd leiden tot een verdubbeling van de capaciteit.” Volgens Delorenzi kan plastic, tot voor kort het wegwerpproduct bij uitstek, perfect passen in het ideaal van de circulaire economie.

Eigenaar Koen Verhaert zal zich nu meer kunnen focussen op strategie en innovatie. Zo zal hij zich concentreren op zijn relaties met Belgische hoogstaande technologiebedrijven, kunstenaars en designers om samen volwaardige upcycling-oplossingen te ontwikkelen.

ECO-oh boekte vorig jaar een omzet van tien miljoen euro. Delorenzi heeft de ambitie om ook die tegen 2020 te verdubbelen. Daarvoor zal hij zich, met zijn team, nog meer inzetten op de buitenlandse markt. Zo is Frankrijk nu al een tweede thuismarkt geworden. Voor 2018 verwacht ECO-oh zijn producten ook uit te rollen in de buurlanden, waaronder Duitsland. Het bedrijf verwacht daardoor een verdubbeling van de export.