Nieuwe CEO Bruyninx ontvouwt ambitieuze plannen

Bill Olivier (49) is de nieuwe CEO van de Groep Bruyninx. De Antwerpenaar, vroeger onder meer actief bij Auto 5, Lotto-Belisol en Acerta, heeft al even de tijd genomen om het Limburgse autobedrijf te leren kennen, en wil nu zijn strategisch plan uitvoeren om een gestage groei te realiseren.

bill olivierDe Groep Bruyninx is een traditierijke autoverdeler, die in Limburg zowat 20% van alle auto’s verkoopt. Eigenaar is de familie Moorkens (Alcopa), die zo’n 3.700 mensen tewerkstelt. “Dat wil echter niet zeggen dat de familie Bruyninx uit het plaatje verdwijnt,” aldus Bill Olivier. “Bijna alle functies in het managementteam worden nog steeds ingevuld door famlieleden van de stichters. Daarmee blijft de bedrijfscultuur intact. Ik vind dat heel belangrijk.”

Gelijktijdig wil de nieuwe CEO de structuur en de processen verder professionaliseren. Onder meer op vlak van ICT, Finance, HR en Marketing zijn er nog verbeteringen mogelijk. “We gaan bewuster onze multimerkenstrategie en schaalgrootte uitspelen,” aldus Bill Olivier. “Klantenfocus wordt nog belangrijker dan het al was. Onze mensen zullen nog meer getraind en opgeleid worden om de dienstverlening en de efficiëntie te verhogen.”

Er komen ook nieuwe projecten, zoals de uitbreiding van het segment van tweedehandswagens (Bruyninx Selected Used Cars). Die afdeling moet de helft groter worden en zal in 2016 op 4 nieuwe locaties openen (Tongeren, Sint-Truiden, Genk en Overpelt). Ook het carrossiebedrijf zal door lid te worden van een groot netwerk (Damage), een groter volume de baas kunnen.

Groep Bruyninx realiseert momenteel een omzet van 130 miljoen euro, goed voor de verkoop van zo’n 5.250 nieuwe wagens per jaar. Daarmee wordt een lichte groei opgetekend. “Eens de huidige processen en structuren op punt staan, willen we resoluut gaan voor een stabiele en rendabele groei,” besluit Bill Olivier.