limburgers worldwide

Nieuwe business-community: Limburgers Worldwide!

Om zowel Limburgse professionals die in het buitenland wonen als buitenlanders die als expat in Limburg leven, te voorzien van lokaal, economisch en ander nieuws, is zopas het platform Limburgers Worldwide opgericht. De initiatiefnemers POM Limburg en Het Belang van Limburg zullen naar het Engels vertaalde artikels (van onder meer Made in Limburg) posten in een speciale groep op LinkedIn. "Het is de bedoeling om zo het DNA van Limburg internationaal te verspreiden en een wereldwijd netwerk op te zetten van ambassadeurs die vanuit hun locatie onze economie kunnen versterken", zegt POM-voorzitter Tom Vandeput.

“In de huidige economie is internationalisering meer en meer de norm”, zegt gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg, Tom Vandeput. “Bedrijven werken op steeds grotere schaal. Hoe internationaler onze provincie zich profileert, hoe gunstiger voor ons investeringsklimaat en onze aantrekkingskracht voor talent.” Met het Expat Centre Limburg focust POM al enige tijd op internationalisering en het onthaal van hoogopgeleide kenniswerkers of expats. “Uit gesprekken met expats bleek dat de doorstroom van Engelstalige informatie in onze provincie ontoereikend is. Met deze LinkedIn-groep willen we een professionele, Engelstalige community opstarten met relevant nieuws uit Limburg.”

Verbondenheid
De groep richt zich in de eerste plaats tot expats en hun partners, buitenlandse studenten en andere hoogopgeleide anderstaligen die hun weg naar Limburg al hebben gevonden. “Maar ook HR-managers of kaderleden van bedrijven die hoogopgeleid buitenlands talent tewerkstellen of willen aantrekken zijn welkom”, zegt Tom Vandeput. “Via de community kunnen zij gemakkelijker contacten leggen met de meereizende expatpartners, en interessante vacatures delen.” Ook uitgeweken Limburgers die een link willen houden met hun thuisbasis behoren tot de doelgroep. “Op die manier creëren we een soort van verbondenheid tussen Limburg-ambassadeurs, en wakkeren we het Limburg-gevoel aan door hen op de hoogte te houden van de socio-economische ontwikkelingen in onze provincie. We investeren dus in onze internationale profilering.”

Kwaliteit

Limburgers Worldwide is een professionele community, waarbij POM Limburg als moderator optreedt. “Op die manier bewaken we vooral de kwaliteit van de inhoud”, aldus coördinator en groepsbeheerder Bahar Kavas. “We beperken ons tot informatie die relevant is voor de doelgroep. Dat gaat van vacatures tot economisch nieuws over Limburg, maar ook community-events en testimonials van expats. Alles wordt vertaald naar het Engels.”

POM Limburg vond in Het Belang van Limburg de ideale partner. Vanuit de optiek ‘Limburger Wereldburger’ wil de krant Limburgers wereldwijd bereiken. Hoofdredacteur Indra Dewitte: “Limburger én Wereldburger is nog altijd één van de fundamenten van Het Belang van Limburg. We zijn trots op onze wortels, maar dat betekent niet dat we navelstaarders zijn. De wereld is onze achtertuin en onze community stopt niet aan de provinciegrenzen. Dat zie je goed wanneer er grote dingen gebeuren in de wereld. Of het nu om de Amerikaanse verkiezingen gaat, een aanslag in Libanon of de dood van Queen Elisabeth II: we slagen er telkens in om door de ogen van uitgezworven Limburgers het verhaal te vertellen. Nu de digitale mogelijkheden bijna oneindig zijn, willen we Limburgers over de hele wereld dan ook oproepen om via deze nieuwe groep én via de HBVL-app het nieuws van thuis te blijven volgen en – wanneer het er toe doet – zelf mee aan het stuur te zitten om het wereldnieuws naar hier te brengen.”

Ook Bulletin Media stapt mee op de trein. ’s Lands oudste Engelstalige magazine The Bulletin richt zich al jaar en dag op expats. Hoofdredactrice Sarah Crew: “We zijn verheugd om ons bij deze samenwerking aan te sluiten en bij te dragen aan het informeren van internationals over wat er in hun provincie, regio en land gebeurt. The Bulletin kijkt er naar uit om het leven in Limburg te promoten.”