Na een intensieve voorbereiding is Fan2.be zopas van start gegaan. Het nieuwe platform wil de brug vormen tussen adverteerders enerzijds en sportclubs, sporters en federaties anderzijds. “Wat we doen is de communicatie van clubs en sporters omvormen van een kostenpost tot een winstgevend iets”, zeggen de initiatiefnemers Willo Claerhout en Laszlo Paulusz, die ook achter bedrijven zitten als Verstandig Bouwen, Livios, 4USports en Cosmos. “We verzamelen de fanpagina’s op één platform, met een capaciteit van 1 miljoen bezoekers per dag. Dit is het objectief dat we op middellange termijn willen bereiken. Best ambitieus, maar absoluut realistisch.”
De content op Fan2.be komt in de eerste plaats van de clubs zelf. Maar ook de studenten van Hogeschool PXL en hogescholen in Gent en Antwerpen zullen worden ingeschakeld om stories te maken. “Zo beschikken we al bij de start over een enthousiast correspondentennetwerk dat Vlaanderen volledig kan coveren”, stelt CEO Willo Claerhout (foto). De ervaren sportjournalist Mark Vandereyt neemt de coördinatie van al dit jonge redactiegeweld op zich.
Fan.be koppelt tevens een verdienmodel aan het platform. “Kleinere clubs hebben een kleinere, maar wel zeer trouwe fanbasis, die het nieuws van hun club en de jeugdwerking op de voet volgen. In ruil voor de content die ze leveren, mogen ze meegenieten van de advertentie-inkomsten die gegeneerd worden. Zo vloeit er 30% terug naar de clubkas. Een win-winsituatie dus.” Het model vertoont gelijkenissen met Trooper, een ander platform dat ook het verenigingsleven ondersteunt met een percentage van de aankopen die fans doen. Via die weg hebben 9.000 aangesloten verenigingen al voor 4 miljoen euro aan commissies ontvangen. Fan2.be heeft alvast een deal gesloten met Trooper samen te werken.