Als alternatief voor grote spelers als Booking.com heeft de Hasseltse start-up Tripfair een eigen platform gebouwd om online reizen te boeken. “Onze voornaamste drijfveer was dat klanten stress krijgen van de talloze keuzes die de grote websites bieden,” zegt mede-oprichter Patrice Fleurquin. “Zelfs als je weet wat je wil, loop je nog vaak verloren. Aan de andere zijde, moeten de aanbieders van accommodatie zoals hotels en B&B’s, commissies betalen aan de grote websites. Met Tripfair willen we die beide problemen oplossen.”
Hoe werkt het? “Reizigers plaatsen gratis hun concrete aanvraag op Tripfair door aan te duiden in welke periode ze naar welke bestemming willen reizen,” aldus Fleurquin. “Daarna ontvangen ze binnen 24 uur tot vijf voorstellen op maat. Het zijn persoonlijke aanbiedingen van de accommodaties zelf. De reiziger boekt dus rechtstreeks bij de gekozen aanbieder.”
Hoe zit het businessmodel er dan uit? “We rekenen alleen een vaste, lage administratiekost aan wanneer de reiziger een aanbieding boekt. Dat in ruil voor de selectie van de allerbeste aanbiedingen uit honderden aanbieders.”
Tripfair, dat zich heeft gevestigd op de Corda Campus in Hasselt, krijgt in het komende jaar ondersteuning van iMinds, het Vlaamse onderzoekscentrum voor digitale technologie.