Wivina Briers, ondernemer uit Bilzen, heeft een nieuwe uitdaging gevonden. Met de publicatie van een magazine dat zich richt op vrouwelijke ondernemers, combineert ze twee van haar passies: netwerken en uitgeven. X², zoals het blad zal heten, wordt aangedikt tot een heus interactief concept. “Heel belangrijk is dat het geen feministisch clubje wordt”, aldus Wivina Briers. “De mannen zijn ook meer dan welkom op onze netwerkactiviteiten.”
Wivina Briers kent u misschien nog als uitgever van publicaties als Riant Wonen of als lid van netwerkorganisatie House of Flanders. “Ik heb ruim 35 jaar ervaring in netwerken en weet dus heel goed hoe er in het zakenleven duurzame contacten kunnen gelegd worden”, zegt ze. “Ondanks de stijgende belangstelling van vrouwen in netwerkactiviteiten, stel ik vast dat het circuit nog altijd door mannen gedomineerd wordt. Veel dames hebben een bepaalde schroom om naar buiten te komen en zich zakelijk te profileren. Dat is heel jammer. Vandaar dat ik hen over de streep wil halen.”
X² is in eerste instantie een magazine, dat voor het eerst verschijnt op 21 juni. “Er zullen voornamelijk getuigenissen instaan van vrouwelijke ondernemers, maar ook mannen die actuele thema’s aansnijden, kunnen aan bod komen. Het blad zal dus ‘neutrale’ content bevatten over algemene zakelijke onderwerpen als HR, marketing, enzovoort.”
Daarnaast zal X² worden gekoppeld aan een netwerkformule. “Zo zullen we diners organiseren met een vrouwelijke spreker”, licht Wivina Briers toe. “De aanwezigen zullen evenwel niet exclusief vrouwen zijn. Ze mogen allemaal hun man meebrengen. Zo ontstaat een interessante groep, waarbij de aanwezige dames het psychologische voordeel hebben dat zij in feite uitnodigen en de mannen mogen meekomen. Een belangrijk verschil om de drempel voor vrouwen te verlagen.”
X² gaat van start in Limburg, maar een uitbreiding naar andere provincies staat nu al op de agenda.