Koffie branden is een bezigheid die niet tot onze dagelijkse huis-, tuin- en keukentaken behoort. De firma XL-Technics introduceert echter een nieuwe machine waarmee hoeveelheden van 1 of 5 kg zelf kunnen gebrand worden, vooral in de horeca. “Het is een trend die komt overwaaien uit het buitenland,” vertelt Guy Ista van XL-Technics, die ook Koffiebranderij Gimo in Sint-Truiden leidt. “Onder meer aan het gigantische succes van kookprogramma’s op tv, is te merken dat mensen veel bewuster omgaan met kwalitatieve voeding en dranken. Vandaar ook de interesse om zelf koffie te branden, aangezien hierdoor een eigen keuze van de gewenste koffiebonen kan gemaakt worden. Andere voordelen zijn de geur van het verse aroma en de hele ervaring rond de bereiding en de consumptie van koffie.”
Hoewel de machine 19.000 euro kost, is er volgens Ista ook een kostenvoordeel. “De prijs van ruwe koffie, zelfs voor koffiebonen van hoge kwaliteit, ligt aanzienlijk lager dan de prijs van gebrande koffie. Horecazaken die bijvoorbeeld 10 kg koffie per week verkopen, hebben hun investering op 4 tot 5 jaar terugverdiend.” Met het toestel is het ook mogelijk om eigen ‘huismerken’ met zelf gekozen samenstellingen te ontwikkelen.
De introductie van de volautomatische koffiebrander is een nieuwe opportuniteit voor XL-Technics. Daar was het bedrijf naar op zoek, toen het Agentschap Ondernemen (Eddy Vanschoonbeek) hen in contact bracht met de Duitse onderneming Novoroaster, van wie XL-Technics de Benelux-licentie heeft gekocht.