In het najaar 2020 werden gesprekken opgestart met de kabinetten van de Vlaamse ministers Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken en Zuhal Demir van Omgeving en alle betrokken partners. Alvorens tot effectieve ontwikkeling van dit bedrijventerrein te kunnen overgaan, dient eerst een Air Liquide-leiding, gelegen in de talud tussen deze zone en het Albertkanaal, met medewerking van alle stakeholders verlegd te worden.
Eerstdaags starten de gemeente Lanaken en De Vlaamse Waterweg de gesprekken over de technische ontsluiting van deze zone op. Burgemeester Marino Keulen: “De volledige ontleming van de zone van 11ha is voorzien tegen 2023, waarna de wegeniswerken voor de ontsluiting kunnen aanvatten zodat in Lanaken weer de mogelijkheid voor bijkomende tewerkstelling & economische groei kan gegarandeerd worden. In principe was deze ontwikkeling pas voorzien binnen 10 tot 15 jaar, hetgeen voor Lanaken een gevoelige tijdswinst oplevert.”
“Ik kijk uit naar de verdere ontwikkeling van deze watergebonden bedrijventerreinen”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Voor mij blijft het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) een uiterst belangrijke schakel voor onze provincie in de omslag van het goederentransport naar onze waterwegen. Dit zowel op economisch vlak als op vlak van duurzaamheid. ENA faciliteert de binnenvaart en zorgt voor extra ruimte om te werken. Samen met De Vlaamse Waterweg wil ik dan ook de komende jaren bijkomend werk maken van de ontwikkeling van extra watergebonden bedrijventerreinen in Limburg, zoals hier in Lanaken. Want alleen zo kunnen we onze bedrijven het duwtje geven om de omslag te maken naar meer duurzame logistiek via onze waterwegen.”
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir, voorzitter van het Economisch Netwerk Albertkanaal, vult aan: “Het Albertkanaal is een van de belangrijkste levensaders voor onze economie, ook in Limburg. Door een goede samenwerking met collega Peeters, de burgemeester en onze diensten kunnen we er in slagen de ontwikkeling van dit goed gelegen bedrijventerrein te versnellen. Zo kunnen we het maximale economische rendement halen uit de waterweg. Limburg beschikt weliswaar nog over een ruim actief aanbod van meer dan 600 ha aan bedrijfsgrond, maar daar waar goed gelegen en verantwoorde ontwikkelingen langs de waterweg mogelijk zijn, zoals hier in Lanaken, mogen we geen kansen laten liggen”.
En ook Voka Limburg is enthousiast, maar niet helemaal: “In het verleden werden er reeds twee watergebonden bedrijventerreinen geschrapt”, weet Johann Leten. “Het nieuwe alternatief in Lanaken is een goede zaak en geeft lokale bedrijven extra ruimte, maar deze bijgekomen ruimte weegt nog steeds niet op tegen het verlies van de sites Munsterbos en Zolder-Lummen Zuid.”