Aan de gevel van de rijwoning van architect en stedenbouwkundige Danny Vaes in het centrum van Hasselt lijkt het oplaadsysteem voor elektrische auto’s nog het meest op een afwateringspijp. Tot via een app op een smartphone een arm tevoorschijn wordt getoverd, waarin vervolgens een oplaadkabel wordt geplugd.
De operatie duurt amper 30 seconden en de elektrische auto voor de deur begint aan zijn oplaadsessie. “De arm met oplaadkabel kruist het voetpad op een hoogte van 2,5 meter”, legt de uitvinder uit. “Er kan niemand met zijn hoofd tegen lopen, er kronkelt geen kabel over de stoep waarover een argeloze voetganger kan struikelen.” Naargelang de beschikbare spanning in de woning kan worden opgeladen tot maximum 22 kW. De laadpaal kan ook aan een batterij gekoppeld worden, zodat je overtollige energie van zonnepanelen naar de batterij kan afleiden.
De uitvinding werd zopas voorgesteld aan het publiek. Dat gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld). Voor de uitvoering van zijn proefproject kreeg Vaes alvast alle steun van het Hasseltse stadsbestuur. De laadpaal werd getekend door het ontwerpbureau Boonen Design Studio en ook de Limburgse draai- en freesspecialist ESMA deed zijn duit in het zakje.
De laadpaal beschikt ook over een stopcontact voor het opladen van een elektrische fiets en kan voorzien worden van extra stoepverlichting. Danny Vaes wil zijn oplaadsysteem ook integreren in een deelformule. “Daarmee kan je een laadpaal door verschillende bewoners laten gebruiken. Met een vijftal palen zou je een hele straat kunnen bedienen. Je kan de laadpunten al naargelang de situatie privé, semipubliek of helemaal publiek in dienst nemen’, besluit hij.