“Ik heb bijna altijd les gegeven in een technische school aan jongeren tussen 12 en 16 jaar”, vertelt Tania Vermeire. “Vooral Frans. Niet altijd eenvoudig, maar ik heb het vele jaren met veel passie gedaan. Mijn gezin stond weliswaar op de eerste plaats, maar daarnaast leefde ik voor ‘mijn school’ en ‘mijn leerlingen’. Ik ging er 200% voor, maar de laatste jaren werd het steeds moeilijker: ik kreeg lichamelijke signalen dat het niet meer OK was. Ik had het moeilijk met de veranderde mentaliteit van de jongeren. Ik werkte steeds meer en zij steeds minder… Er was ook de sterke digitalisering, en alles wat erbij kwam. Het werk was nooit af.”
Maar Tania vocht door en trok zich aanvankelijk op aan de 10% leerlingen die wel nog met volle goesting haar lessen volgden en meewerkten in de klas. “Het waren mijn zwakste leerlingen”, zegt ze. “Hartverwarmend, maar ook dat gaf me uiteindelijk niet meer de energie om te knokken. Ik voelde me opgebrand. Tijdens de coronaperiode zakten de resultaten van de leerlingen helemaal weg, en dat was de druppel. Ik kreeg van de dokter een zwaar verdict: burn-out. Toen ik een beetje op mijn positieven was, achtte ik de tijd rijp om een loopbaancoach in te schakelen. Dat was een leerrijke ervaring. Ik leerde tips en tricks om het anders aan te pakken, maar ik zag in dat ik niet meer gelukkig was in deze job en dat ik zo niet oud wou worden. En dus wilde ik mijn voldoening halen door het over een andere boeg te gooien. Ik besloot om de sprong in het duister te wagen en te solliciteren: bij bedrijven, overheidsinstanties, de zorg, het toerisme,… De gesprekken verliepen goed maar telkens als ik feedback vroeg was er één ‘maar’: Je hebt geen ervaring. En daar stond ik dan…”
Tot Tania via haar man terechtkwam bij Klik, de dienstverlener die bijna een jaar geleden werd opgericht door Ann Doucet. “In het eerste gesprek bleek al dat Ann uitgaat van het talent van de kandidaat, en op basis daarvan probeert om de ideale werkgever te vinden”, legt Tania Vermeire uit. “Ze vertrekt van wat iemand kan, en niet van het aantal jaren ervaring. Ideaal voor mij!”
Ze kwam via Klik terecht bij Carglass waar ze een tweetalige medewerker voor de klantendienst zochten. Om langs twee kanten te weten of de klik tussen de partijen er was, mocht Tania gedurende 3 weken een interne opleiding volgen. “Een heel positieve ervaring, waarbij ik de kennis die ik miste, op korte termijn kreeg aangeleerd. Ik mocht er uiteindelijk starten en ben ik het bedrijf enorm dankbaar. Ik kan iedereen de sprong aanraden. Het leven is veel te kort om ongelukkig te zijn.”
“Gemotiveerd en gestructureerd”
Bij Carglass zijn ze tevreden over de voormalige juf. “Wij vinden het erg belangrijk dat kandidaten de juiste attitude en ingesteldheid hebben”, zegt Jurgen Mertens, recruitment & talent expert bij Carglass: “Die moeten overeenkomen met onze waarden, zoals daar zijn: teamwork, oprechtheid, passie en met echte zorg. Op basis van een cv zijn dit elementen die niet altijd duidelijk naar voor komen, maar hier bij aanleunen zoals stabiliteit, orde en gestructureerdheid en creativiteit.” Tania mocht op gesprek bij Carglass voor de functie van medewerker voor het Customer Contact Center. “We merkten direct dat ze gemotiveerd, dynamisch en gedreven is”, aldus nog Jurgen Mertens. “Een belangrijk gegeven in de selectieprocedure.”
Tania mocht starten en kreeg meteen een opleiding van 3 weken voor de kiezen. “Je leert hoe het telefoonsysteem werkt, welke de procedures en processen zijn, enzovoort. Je evolueert naar de taakinhoud van de job in het Customer Contact Center. Maar er is meer: “Voor elke nieuwe medewerker wordt er door de leidinggevende (in samenwerking met HR) een opleidingsplan voorzien voor de eerste 3 maanden. Zo zit er o.a een kennismaking in met binnen het bedrijf, ontmoetingen met de teamcollega’s, en ‘meeloopactiviteiten’ om de business beter te bevatten.”
Mertens geeft aan dat die ‘persoonlijke ontwikkeling en interne mobiliteit’ voor Carglass heel belangrijk is. “We willen graag onze medewerkers laten groeien in hun persoonlijke competenties, alsook dat ze bijblijven in hun domein”, zegt hij. Ook onderdeel daarvan: Tasting Leadership. Het gaat om een festival om medewerkers die op termijn een leidinggevende functie ambiëren te laten kennis maken met de inzichten over leiderschap, wat Carglass verwacht van een leidinggevende, enz zodat deze medewerkers kunnen ontdekken of een leidinggevende functie iets voor hen is. Medewerkers hoeven natuurlijk niet door te groeien naar een leidinggevende functie, ze kunnen zich ook specialiseren in hun domein en ook hierin trachten we deze collega’s bij te staan. Kortom: Je zit zelf in de driversseat van je loopbaan.”
Het verhaal van Tania is één van de vele dossiers die het jonge rekruteringsbureau Klik voor de voeten kreeg. Zaakvoerder Ann Doucet geeft de details: “Het verschil is inderdaad dat wij vertrekken vanuit de ambities en het talent van de kandidaat zelf”, zegt ze. “Ervaring is meestal niet nodig om een verdere professionele loopbaan vorm te geven. Wij gaan wel kijken naar de juiste waarden en normen, die moeten overeenkomen met die van de werkgever.”
Klik is op die manier al bijna een jaar aan de slag. “In die periode hebben we 45 kandidaten geholpen, wat geleid heeft tot 9 plaatsingen”, vertelt Ann. “Met de matching van deze mensen én bijpassende bedrijven hebben we echt een verschil kunnen maken. Het bewijst dat onze aanpak zeker de moeite loont en dat het niet via de platgetreden paden moet verlopen om arbeidsvreugde los te weken.”