Wat vorige week nog werd afgedaan als een ‘bagatel’ blijkt vandaag toch een probleem te zijn: het is nog niet bekend wie zal betalen voor het sociaal plan voor de toeleveringsbedrijven. En dus blijft het wachten tot de werknemers van die bedrijven hun stem hierover kunnen uitbrengen.
Na het afronden van de onderhandelingen tussen Ford en de vakbonden, werden vorige week de afgevaardigden van de toeleveringsbedrijven naar Brussel geroepen. Niet om te onderhandelen over hun sociaal plan, maar wel om te horen dat zij exact hetzelfde zouden krijgen als bij Ford. Op zich bizar, want de toeleveranciers hadden altijd gezegd dat zij een gelijkwaardig plan niet uit eigen zak konden betalen, terwijl Stephen Odell van Ford in het Belang van Limburg stelde dat hij niet zou opdraaien voor de kosten van de toelevering.
Maar goed, toen we vorige week deze vraag stelden aan Ford, klonk het daar: “Dat maakt toch niet uit van waar het geld komt.” Inderdaad, tot de maandag daarop bleek dat niemand wou zeggen dat hij de factuur voor zijn rekening zou nemen. De vakbonden werden naar huis gestuurd met de boodschap dat hun directies nog zouden vergaderen met Ford, in een partijtje ‘schuif de rekening maar door’. Later deelden het ACV en ABVV van SML mee dat hun moederbedrijf in Duitsland (Ferrostaal Automotive) nog met ‘een financiële instelling’ aan het praten is om het geld vrij te maken…
Het gevolg is dat de geplande infosessies bij de toeleveranciers dinsdag niet zullen plaatsvinden. En dat komt bijzonder ongelegen, want de Ford-werknemers moeten woensdagavond al hun stembiljetten inleveren. Hoeveel tijd zullen de toeleveranciers dan nog krijgen om te stemmen? Zal er voldoende tijd zijn om alle stemmen te tellen, de uitslag kenbaar te maken en tegen maandag iedereen op dezelfde lijn te krijgen om de productie te herstarten? Tenzij Pasen dit jaar op een maandag valt…