Nederlanders mispakken zich aan onze bedrijfscultuur

Inhome Energy Care, de Vlaamse divisie van Volta Limburg, keert uit haar waakvlammodus. Nadat deze -van origine Nederlands Limburgse- verlener van energiediensten met veel ambities de Vlaamse markt opging, werden ze geremd door de verschillen in bedrijfscultuur. Het huurconcept van gasgestookte cv-ketels sloeg niet aan. Na een intensieve heroriëntatie van Vlaamse markt krijgt Inhome Energy Care onder leiding van Marcel van Geel een nieuw leven ingeblazen.

“We hadden beter moeten weten,” zegt Marcel van Geel. “Vlaanderen is Nederland niet en al wedijveren de beide Limburgen voor één provincie, we hebben ervaren dat er toch een wereld van cultuurverschil is. Ik illustreer dit met de Nederlander die naar België gaat, De Telegraaf koopt, in Antwerpen uit de trein stapt en denkt dat hij even snel zijn deal kan sluiten. Net zoals hij dat gisteren in bijvoorbeeld Zaandam deed. Niet dus. We kwamen met een voor Belgische begrippen nieuw concept op de markt. Hiermee moesten we eerst vertrouwen winnen bij partners en afnemers. Maar onze focus was te veel gericht op omzet. We wilden immers onze investeringen zo snel mogelijk terugverdienen. Zo kwam er zand in ons geolied plan van aanpak. Dat kun je twee dingen doen. Je volledig terugtrekken van de Vlaamse markt en het verlies voor lief nemen of je bezinnen hoe je een totaal andere markt toch succesvol kunt bedienen met ons beproefd concept. Wij kozen voor dat laatste.”

Volta LimburgInhome Energy Care gaat dan een jaar lang in de waakvlamstand. Ondertussen wordt een nieuw strategisch plan uitgewerkt met aandacht voor de negatieve ervaringen en vooral de nieuwe kansen van de Vlaamse markt. Een uitdaging die Marcel van Geel aangaat. Vanuit zijn vorige managementfunctie binnen moederorganisatie Volta Limburg is hij nauw betrokken geweest bij de introductie van Inhome Energy Care op de Vlaamse markt. “Binnen een klimaat waarin gezinnen de energiearmoede als grootste toekomstige bedreiging zien, biedt ons huurconcept het passende antwoord. Voor een vast maandbedrag krijg je een nieuwe gasgestookte condensatieketel, inclusief onderhoud en interventies. Werkt prima voor 100.000 gezinnen in Nederlands Limburg…”

Dat het verder ontginnen van de Vlaamse markt op termijn ook een belangrijke pijler voor Volta Limburg wordt, ontkent Marcel van Geel niet. “Willen wij als Volta Limburg de omzet laten groeien, dan moeten wij over de grens durven kijken en ondernemen. Daarnaast borgt onze Vlaamse ambitie ook een stukje werkgelegenheid. Monteurs in het grensgebied kunnen gemakkelijk de Maas oversteken. In Vlaanderen zelf gaan we op termijn ook op zoek naar eigen installateurs en servicemonteurs. Ook daar moet ons concept nieuwe jobs opleveren.”