Liesbeth Vandenrijt Motmans en Partners

Motmans wil vaste KPI maken van ‘werkgeluk’

Betrokkenheid geldt al vele jaren als één van de belangrijkste argumenten om al dan niet met plezier te gaan werken. Onder invloed van het toegenomen thuiswerk en andere isolatiemaatregelen, is de drang naar verbondenheid nog veel groter geworden. Om als bedrijf te weten hoe groot het huidige werkgeluk is, en hier snel op in te kunnen spelen, heeft hr-dienstverlener Motmans & Partners de app ‘Hoewist?’ ontwikkeld.

“De krapte op de arbeidsmarkt maakt het voor bedrijven belangrijker dan ooit om in te zetten op de retentie van hun medewerkers”, zegt Liesbeth Vandenrijt, Managing Partner bij Motmans & Partners. “Wie niet bezig is met het werkgeluk van zijn mensen, zal daar onvermijdelijk de gevolgen van dragen. Wij vinden dan ook dat hier veel meer aandacht aan moet besteed worden. Waar werkgeluk meestal in de ‘softe’ hoek wordt geduwd, zijn wij ervan overtuigd dat dit eerder een harde waardemeter (KPI) moet worden. De mate waarin medewerkers zich goed voelen en bereid zijn om engagementen op te nemen, moet dus gemonitord, geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd worden. Op die manier kan een bedrijf zijn bottom line in positieve zin beïnvloeden. Werknemers die gelukkig zijn in hun job zullen immers efficiënter presteren en dit gevoel ook overdragen naar andere collega’s. Het gevolg is dus ook dat ze minder snel naar een andere werkgever zullen overstappen en de initiële doelstelling om de rententie van werknemers te verhogen, kan waargemaakt worden. Vergeet ook niet dat gelukkige collega’s reclame voor hun werkgever maken in hun netwerk, en zo de instroom mee bevorderen.”

Geluk beïnvloeden
Motmans & Partners is aan de slag gegaan om deze geluksfactor te formaliseren tot een efficiënt werkinstrument. “We hebben een concrete app ontwikkeld die in de eerste plaats de betrokkenheid van iedere werknemer kan meten”, legt Liesbeth Vandenrijt uit. “We hebben daarvoor samen met de UHasselt een aantal determinanten vastgelegd, zoals vitaliteit, toewijding en absorptie (het vermogen om een focus lang aan te houden). Die factoren gaan we via de app bevragen en meten. Ten tweede gaan we vragen stellen over de parameters waarmee de werkgever het geluk van zijn medewerkers kan beïnvloeden, zoals de taakinhoud, het salaris, de samenstelling van het team, promotiekansen, het functioneren van de baas, het emotionele klimaat, enzovoort. Het is door de resultaten van beide facetten met elkaar te linken dat de werkgever een gerichte sturing kan geven aan het werkgeluk en het engagement van zijn team.”

Anderstaligen
De app werd ‘Hoewist?’ gedoopt, en is beschikbaar in 24 talen. “Zo wordt het voor werkgevers mogelijk om hun buitenlandse werknemers op dezelfde manier te bevragen”, aldus nog Liesbeth Vandenrijt. “Andere voordelen zijn dat de app gebruiksvriendelijk, laagdrempelig en beschikbaar van op iedere locatie is. Wie dat wenst kan ook andere vragen over tevredenheid of andere topics in de app stoppen.” Hoewist? kan stand-alone worden gebruikt. Werknemers kunnen ‘m gratis downloaden in de Appstore. “Werkgevers die ermee aan de slag willen gaan, bijvoorbeeld om een actieplan aan de resultaten te koppelen, kunnen daarvoor de versie met de beheerstool aankopen en uiteraard de hulp van Motmans & Partners inroepen”, besluit de Managing Partner.