Kwarts

Mooie deal scheidt kaf van koren

Kwarts, de Hasseltse scale-up van Bart Van Proeyen, is een samenwerking aangegaan met Deloitte. De toepassing die ze samen in de markt zetten, moet vooral de communicatie tussen artsen en de farmaceutische industrie efficiënter doen verlopen. De technologie zuivert op basis van artificiële intelligentie de boodschappen uit: van pure reclame tot essentiële medische info.

Door de samenwerking ontstaat een combinatie van het Kwarts klantendataplatform A-Inside en de expertise van Deloitte rond digitale transformatie. Het stelt farmaceutische en medische bedrijven in staat om de communicatienoden en voorkeuren van medische professionals centraal te plaatsen en zo hun efficiëntie te vergroten.

Ruben De Moor, CCO bij Kwarts, legt uit: “Uit een recent onderzoek van adviesbureau Across Health blijkt dat de gemiddelde arts maandelijks meer dan 70 interacties heeft met de farmaceutische industrie, waarbij een breed scala aan onderwerpen aan bod komt via verschillende communicatiekanalen. Door het gebrek aan relevantie van de meeste contactmomenten, zijn veel artsen steeds minder geneigd om de deur van hun praktijk te openen voor een ontmoeting met vertegenwoordigers, hun telefoon op te nemen of e-mails te bekijken, ook al missen ze daardoor belangrijke informatie, opleidingen of innovaties. Professionele zorgverleners hechten veel waarde aan hun tijd en willen niet afgeleid worden van hun kerntaak: het verlenen van gezondheidszorg aan patiënten. Zeker nu de post-Covid achterstanden blijven toenemen, is er een sterke productiviteitsdruk.”

​Kathleen Peeters, partner bij Deloitte, vult aan: “Dit partnerschap met Kwarts biedt talloze kansen voor de life sciences-industrie. Met de technologie kunnen zowel vertegenwoordigers als marketeers bestaande databronnen inzetten om effectiever te communiceren met zorgprofessionals. Het resultaat: een gerichter contactmoment, een grotere klanttevredenheid, en bovendien een grotere kans dat elke patiënt de optimale behandeling krijgt, wat uiteindelijk ten goede komt aan de zorgverlener, zorgverzekeraar en patiënt. Triple win!”

Bart Van Proeyen, founder en CEO van Kwarts, vat de voordelen voor de industrie samen: “Bedrijven investeren aanzienlijke middelen in marketing en hun buitendienst. Ze halen echter niet het volledige rendement uit die investering, omdat vertegenwoordigers kampen met een grote administratieve last en marketeers moeilijk kunnen inschatten welke boodschappen en communicatiekanalen het best resoneren. Onze intuïtieve interface levert hapklare inzichten op, waarop meteen gehandeld kan worden in enkele clicks. De teams van Deloitte zorgen ervoor dat alles naadloos integreert met hun IT-systemen, en dat teams getraind worden, waarbij ook change management ter harte wordt genomen.”