Lieven_LMB-1

Moeder van Smeets verandert van naam

De Franse groep La Martiniquaise, die met tientallen merken van sterke dranken een omzet genereert van 1,3 miljard euro, gaat de moedermaatschappij van jenever Smeets herdopen. Na 138 jaar zal de naam Bruggeman verdwijnen en voortaan door het leven gaan als La Martiniquaise Benelux. De onderliggende merken, zoals Smeets, Hertekamp, Peterman en Kidibul, blijven (uiteraard) behouden.

Het Hasseltse jenevermerk Smeets heeft roots die teruggaan tot 1921. De laatste familiale zaakvoerder was Jo Smeets. In 2001 kocht drankenfabrikant Konings in Zonhoven het merk op, om 10 jaar later het opnieuw van de hand te doen. Sinds 2011 is Smeets in handen van het Oost-Vlaamse Bruggeman, een erg gekende naam in de stokerijwereld. Door diverse overnames wist Bruggeman, dat bestaat sinds 1884, de merkenportefeuille sterk te verbreden, zowel in België als Nederland. De hele groep werd zelf in 2009 volledig overgenomen door de Franse drankengroep La Martiniquaise Bardinet, wereldwijd nummer 7 van de producenten van gedistilleerde dranken en aperitieven.

Toch bleef de naam Bruggeman behouden als overkoepeling van de Belgische en Nederlandse merken. Maar daar komt nu een einde aan. De Fransen hebben beslist om meer eenheid te creëren en vervangen de Bruggeman door La Martiniquaise Benelux. “Door onze groei in Nederland is het beter alle activiteiten onder één naam samen te brengen en het management te stroomlijnen”, zegt Lieven Stevens, algemeen directeur van La Martiniquaise Benelux. “De naamsverandering moet onze positie op Benelux-markt verstevigen en voor kruisbestuiving van verschillende internationale merken zorgen. We streven naar een ‘one culture’-bedrijf.”

In België is de groep momenteel het nummer vier onder de alcoholische bedrijven. In Nederland bekleedt het de zesde plaats. Gent blijft de uitvalsbasis van het eengemaakte bedrijf boven Smeets. “De lokale verankering en een gestage groei blijven de prioriteiten”, besluit Stevens.