Behoort u ook tot de ondernemers die al hun facturen, bonnetjes, loonbriefjes en andere officiële documenten in een schoendoos bewaren en deze liefst één keer per jaar naar de boekhouder of sociaal secretariaat brengen?
Sofim, de HR-dienstengroep met vestigingen in Hasselt, Genk en Neerpelt, weet uit ervaring dat talrijke ondernemers hun administratie verwaarlozen omdat ze vooral met hun core-business willen bezig zijn. “En daarom starten wij met een mobiele personeelsdienst die ter plaatse in het bedrijf de personeelsperikelen gaat aanpakken, zoals Dimona-aangiftes, loonfiches, contracten, uitzendformulieren of roosterplanning,” zegt Sofim-directeur Frank Vols. “Het is zelfs mogelijk om werving en selectie te organiseren, een arbeidsreglement of functie-classificaties op te stellen, of een strategisch HR-beleid uit te tekenen.”
De mobiele Sofim-consulent komt langs in functie van de behoeften: éénmalig, een vaste dag per week, één keer per maand … “We kunnen zelfs een personeelslid dat langdurig afwezig is door ziekte, zwangerschapsverlof of een lange reis, voor onbepaalde tijd komen vervangen,” zegt Frank Vols nog.
Drempel verlagen
De directeur, die KMO-publiek goed kent vanuit zijn Unizo-periode, legt uit dat deze nieuwe dienst werd ontwikkeld omdat er van de ondernemer soms teveel wordt verwacht. “Zeker als ze een klein team aansturen, moeten ze én bedrijfsleider, én personeelschef én boekhouder én marketingverantwoordelijke zijn. Het is heel menselijk dat het hen dan ontbreekt aan specifieke kennis en tijd om bij te blijven in alle subdomeinen van het bedrijfsbeleid. Hierdoor vertraagt onvermijdelijk de groei van de onderneming of komt mogelijk zelfs de continuïteit in gevaar. KMO’s moeten meer beseffen dat het inroepen van externe expertise een noodzaak is. Sofim wil de drempel hier naartoe verkleinen door zelf de stap naar het bedrijf te zetten.”