Robin en Robin zijn beiden 36 jaar oud en kennen elkaar sinds de middelbare school. Daar smeedden ze een vriendschap die al 20 jaar creatieve samenwerking voortbrengt. In hun twintiger jaren toerden ze door Europa met hun metalband. De laatste jaren zijn ze actief in mediaproductie en merkontwerp. Drie jaar geleden waagden de vrienden zich aan een mode-avontuur dat brak met lokale tradities. Vandaag is hun merk, Lennertson, uitgegroeid van een gedurfd idee naar een internationaal erkend schoenenlabel voor mannen. Hun imago wordt gekenmerkt door woorden als kwaliteit, vakmanschap en tijdloze stijl. De schoenen zijn verfijnd, maar ook stoer. “Ontworpen voor mensen die tegelijk waarde hechten aan stijl als degelijkheid”, aldus Robin en Robin. “We zijn daar van vertrokken omdat we zelf de combinatie op de lokale markt niet vonden. Onze inspiratie komt voort uit traditioneel Brits schoeisel en de ruige laarzen van Amerika. Door deze invloeden te combineren met hun eigen kenmerkende details, creëerden we een werkelijk unieke designstijl.”
Lees ook: Jeugdvrienden starten met eigen schoenenmerk/
Het resultaat? Lennertson’s eerste collectie ‘Goodyear-welted’ schoenen: een constructiemethode die al meer dan 150 jaar de standaard is voor duurzaamheid. Ze zijn ontworpen op een eigen schoenleest, in samenwerking met Michael James, de laatste meester-leestmaker in het Verenigd Koninkrijk. Elk paar wordt gemaakt in kleine familieateliers in Spanje en Portugal.
Een internationaal succesverhaal
Lennertson sloeg vanaf het begin aan bij consumenten over de hele wereld. “We werden verrast,” zegt Robin Carlo. “In het begin dachten we alleen maar aan enkele vrienden te zullen verkopen, maar er kwamen meteen wereldwijd bestellingen binnen.” Vandaag zijn Lennertsons te vinden in 20 landen, met de VS, Groot-Brittannië en de Benelux als sterkste afzetmarkten.
Maar met die groei kwamen ook uitdagingen. “Kwaliteitsschoenen produceren vergt aanzienlijke investeringen en Lennertson had kapitaal nodig”, zeggen de oprichters. “Tegen de verwachtingen in wisten we 200.000 euro binnen te halen via business angels. Mensen zeiden dat het ons niet zou lukken, maar andere zakenmensen geloofden in onze visie en ons potentieel.”
Louis en Juliette Kemps
Martijn Schins, Zaakvoerder van Schins Leder en expert in de sector, was de eerste om te investeren en wijst op het groeiende belang van duurzaamheid en degelijkheid. “Kwaliteit wint altijd,” zegt Schins. “Lennertson biedt dat, en ik geloof in deze jongens.”
Louis Kemps, CEO van Itzu en bekende investeerder, had niet verwacht in een modemerk te investeren. “Na het zien van Lennertson’s case was ik overtuigd: dit verhaal klopt. Het verbaast me niet dat ze meteen een internationaal publiek aantrekken. Ik zie zelf hoe de professionele wereld verschuift naar een diverse dresscode en Lennertson’s evenwichtige stijl past perfect in dit veranderende landschap.”
Juliette Kemps, dochter van Louis en afgestudeerd aan de Modeacademie in Parijs, was net zo onder de indruk van de Robins’ combinatie van creativiteit en zakelijk inzicht. “Ze blinken uit in beide gebieden, wat zeldzaam is,” zegt ze.
Samenwerkingen met retailers en pop-ups
Naast het online succes is Lennertson ook de fysieke verkoopruimte ingetreden via samenwerkingen met geselecteerde retailers in België en Nederland. “We hebben een aantal stijlen geselecteerd voor deze winkels, waar klanten onze schoenen kunnen passen en kopen”, zegt Robin Carlo. Het merk organiseert ook pop-upwinkels in steden zoals Hasselt, Gent en Antwerpen, waar men het vakmanschap van dichtbij kan ervaren.
Kijkend naar de toekomst heeft Lennertson grote plannen. “We willen blijven groeien, maar gaan geen concessies doen op de kwaliteit”, aldus nog Robin Carlo. “Ons doel is om onze collectie verder uit te breiden en meer klanten te bereiken, allemaal met behoud van het ambachtelijke en onze toewijding aan duurzaamheid.”