Groep JAM, die de garages Hermans Etablissementen, Hermod en Modern overkoepelt, heeft een goed jaar 2010 achter de rug. De omzet van de koepel, opgeteld bij de prestaties van de 3 onderdelen die ook nog als vennootschap bestaan, strandde op 74,5 miljoen euro, een stijging van 7 procent. Nog veel beter was het met de winst gesteld, die na belastingen toenam van 349.000 tot 730.000 euro. De 3 eigenaars-bestuurders (André Hermans, Jan Broos en Marc Raedschelders) wijten de rendementsverbetering aan de gestegen kwaliteit van de wagens en de toename van de verkoop in de bedrijfsvoertuigen, wat tot een verhoogde naservice leidt.
Eenvoudig was het behalen van hogere omzetten nochtans niet, want Groep JAM verspeelde het contract voor de verdeling van de merken Chrysler, Jeep en Dodge. Toch een flinke streep door de rekening.
Interne concurrentie
Ondanks de uitstekende cijfers, spaart de Mercedes-dealer in het jaarverslag de kritiek niet op de invoerder-constructeur. “Door de nieuwe kwaliteitsstandaarden en verplichtingen naar corporate imago die van de dealers worden verwacht, moeten we blijvende investeringen doen zonder dat daar een margeverhoging vanuit de invoerder/constructeur tegenover staat,” aldus de bestuurders. “Er gelden bovendien ook zéér strenge betalingscondities voor ons, die niet altijd overeenkomen met het betalingsgedrag van ons cliënteel.”
Groep JAM voelt ook de concurrentie toenemen, zowel met andere merken (interbrand) als binnen de eigen Mercedes-groep (intrabrand). Men ondervindt ook nog steeds de nasleep van de economische crisis. Voor 2011 staat het verlagen van de structurele kosten dan ook nog steeds hoog op de agenda. Er worden ook voorzieningen getroffen om de nadelige effecten van de conjunctuur op te vangen.