De Looise verdeler van computerchips voor de auto-industrie Melexis, heeft ondanks de coronacrisis een prima eerste half jaar achter de rug. Uit het zopas gepubliceerde halfjaarrapport blijkt dat zowel de omzet als het nettoresultaat zijn toegenomen. Het bedrijf van meerderheidsaandeelhouders Roland Duchâtelet, Rudi De Winter en CEO Françoise Chombar, waarschuwt wel voor de gevolgen van Covid-19 op het eindresultaat van 2020.
De cijfers werden enkele weken geleden al openbaar gemaakt, en zijn nu in een mooi rapport gegoten. Daarin staat onder meer te lezen dat de achteruitgang op de Europese markten (Duitsland, Groot-Brittannië, Polen) en in Noord-Amerika (VS) ruimschoots wordt gecompenseerd door een sterke stijging in Aziatische landen (Japan, China, Hong Kong). Melexis heeft bovendien de focus een beetje verlegd van sensoren voor de automobielindustrie (89%) naar schakelaars en sensoren voor alternatieve markten zoals scooters, ventilatoren van game-consoles, stroomsensoren voor zonnepanelen en thermometers.
Daardoor steeg de omzet in de eerste jaarhelft met bijna 1 procent tot 238 miljoen (vgl. met eerste semester van 2019) en dikte de winst zelfs met zo’n 3 procent aan. Corona heeft dus niet voor paniek gezorgd.
“Ik ben dankbaar, en vooral trots op de manier waarop ons team met deze uitdagende tijden is omgegaan”, zegt CEO Françoise Chombar, recent nog door ons verkozen tot Limburgse Ondernemer van het Jaar. “Verstoringen in zowel vraag als aanbod werden op een efficiënte manier aangepakt. En waar mogelijk zijn kostenbesparingen op een doeltreffende wijze doorgevoerd.”
Melexis plukt tevens de vruchten van het grote belang dat aan innovatie wordt gehecht. Zo’n 16 procent van de omzet (38 miljoen) gaat naar Onderzoek & Ontwikkeling, waarbij (onder meer) wordt gezocht naar een diversificatie in het aanbod. “Hoewel de alternatieve markten de neiging hebben om sterk te schommelen van kwartaal tot kwartaal, toch dragen zij bij tot een duurzame bedrijfsvoering op lange termijn”, aldus nog Françoise Chombar.
Wat de rest van 2020 betreft, blijft Melexis optimistisch. De CEO gaat uit van een groei van 10% in Q3 in vergelijking met vorig jaar. “Hoewel het klantensentiment en het bestelgedrag fragiel blijven en de visibiliteit nog steeds zwak is, kan uitgekeken worden naar een pad van herstel”, laat Chombar optekenen. “Dit voor zover de tweede golf van Covid-19 niet dezelfde financiële impact zal teweegbrengen als we hebben ervaren in het tweede kwart”, besluit ze.