De meerderheid van de Ford-arbeiders is ervoor gewonnen om zoals voorzien op 13 november de productie te hervatten. Deze maand moet er nog 8 dagen worden gewerkt, de rest wordt opgevuld met economische werkloosheid.
Niet iedereen aan de poort was meteen bereid om de 8 resterende dagen nog te presteren. Ze wilden liever staken, maar dat zou financieel een gevoelige aderlating betekenen, zo vlak voor Sinterklaas en de eindejaarsfeesten. Vandaar dat een meerderheid toch de intentie heeft om vanaf 13 november opnieuw voertuigen te bouwen.
Die wagens zouden dan ook als extra pasmunt in de onderhandelingen, die op dezelfde datum starten, kunnen gebruikt worden. “Vanaf volgende maandag zullen een aantal externe firma’s en eigen onderhoudspersoneel tot de fabriek worden toegelaten om de nodige voorbereidingen te treffen,” zegt Ronny Banken, hoofdafgevaardigde van de socialistische bediendebond BBTK bij Ford Genk. “De week nadien zullen we zien hoeveel mensen bereid zijn om het werk te hervatten. We denken dat dit de beste optie is, want we willen de werknemers niet nog eens extra treffen door hen ook nog loon te laten inleveren.”
Voorwaarde is wel dat ook het personeel van de toeleveranciers meedoet aan de werkhervatting. “We zijn nu eenmaal afhankelijk van hun beslissing, anders kunnen wij ondanks de goede intenties niet verder,” besluit Banken.