“Samen van thuis uit staren naar een gedeeld scherm, met volle slides, onder begeleiding van een saaie speech. Dat is voor velen onder ons hoe we het laatste jaar geconnecteerd zijn geweest met onze collega’s en leidinggevenden”, zegt Jeroen Meermans. “We zijn dan wel meer dan ooit online verboden, maar met elkaar connecteren lijkt moeilijker dan ooit. En omdat het virtueel werken wel nog even zal blijven duren, is het dé uitdaging om online een gemeenschappelijke beleving te creëren die medewerkers echt met elkaar verbindt. Daar willen we met OneZero een antwoord op bieden.”
Het nieuwe productiehuis is voor het uitwerken het concept in zee gegaan met wetenschappers. “Mensen zijn geen rationele machines”, weet zegt Michaël Van Damme, een gedragswetenschapper die het concept mee uitwerkte. “Hun motivatie wordt niet louter bepaald door wat er op het einde van de maand op de rekening wordt gestort. Het is veel breder dan dat. Een gemeenschappelijk identiteit beleef je nu niet op kantoor, maar online. Een poster met daarop de kernwaarden van de organisatie is niet meer voldoende. Medewerkers moeten dit nu online kunnen beleven en de manier waarop dat gebeurt, maakt een wezenlijk verschil.”
Heel concreet biedt OneZero diverse formats aan, waar collega’s als echte tv-sterren, samen aan kunnen deelnemen. Zo is er de informerende uitzending met een echt bedrijfsjournaal, of een diepere Expert Talk. “Er zijn ook formules die voor een meer relaxte beleving gaan, met een humoristische saus”, legt Meermans uit. “We combineren daarbij gekende televisieformats met online mogelijkheden. Er is veel meer interactie mogelijk, waardoor het publiek nauwer betrokken is. Zo is er de talkshow Late Night of Improv TV. Allemaal interactieve business games waar humor een vaste plaats in heeft. Er zijn bovendien coaches ter beschikking om de spontaniteit nog verder te kunnen opdrijven. Schrijf maar op: dit wordt fun!”