Niet alleen tussen de beide Limburgen moeten er meer zaken worden gedaan tussen bedrijven die bij elkaar in de buurt liggen. Ook vlak om de hoek of zelfs in eigen straat zijn er vaak producten en diensten beschikbaar die nu veel verder en tegen hogere prijzen worden ingekocht. Syntra Bedrijfsopleidingen, de vormingstak van Syntra-Limburg voor de B-to-B-markt, wil een voortrekker zijn in het samenbrengen van Limburgse ondernemingen die in elkaars nabijheid liggen. Zo organiseren zij regelmatig het event ‘Ken je buren’, waarbij de ontmoeting tussen lokale ondernemingen centraal staat.
Zopas nog verzamelde Syntra Bedrijfsopleidingen een 40-tal ondernemingen die in de buurt liggen van Infrax. De beheerder van nutsvoorzieningen fungeerde graag als gastheer voor de business-meeting. Algemeen directeur Paul Coomans (links) kwam persoonlijk het proefproject over slimme elektriciteits- en gasmeters voor bedrijven uitleggen. Net daarvoor had ook Guido Houben van Syntra Bedrijfsopleidingen (rechts) kort geschetst wat zijn organisatie allemaal te bieden heeft.
“We blijven ‘on the road’ en trekken weldra naar een andere regio, waar we samen met een andere gastheer opnieuw de lokale onderneming willen samenbrengen,” zegt Guido Houben van Syntra Bedrijfsopleidingen. “We vinden dat er nog te veel anonimiteit heerst en dat ondernemers vaak niet weten wie hun directe buur is en/of welke diensten of producten deze aanbiedt. Bijgevolg worden de oplossing heel ver gezocht, terwijl er, bij wijze van spreken, voor onze neus een beter alternatief voor handen is. Met dit initiatief ‘Ken je buren’ willen we dus op onze manier het ondernemerschap in Limburg ondersteunen en hopen we dat de buren elkaar professioneel en ook financieel vooruit helpen.”